Löftet som blev nummer 1

Det är lördagen före jul i idylliska Tvärån.  Ett kallt dis lägger sitt täcke över den lilla byn.  Norr om järnvägen hörs ett ilsket motorsurr från flygande snöskotrar.  Den som kör fortast, flyger högst och längst är världsmästare och heter Emil Öhman.

Foto:

TVÄRÅN2008-12-22 06:00
En ödmjuk och cool kille som tagit skotervärlden med storm. Få kan styra skoter som han. Byn Tvärån, mellan Sikfors och Älvsbyn, är navet i unge världsmästaren Emil Öhmans tuffa satsning mot nya mål i skotersporten. Bara en bit från det stora röda garaget, där det skruvas i entrepenadmaskiner, bilar och skotrar från tidig morgon till sen kväll, finns Team Öhmans egenhändigt pistade bana. Där har Emil nära till träning och tester av sitt dynamitpaket till snöskoter. För dagen är det inte bara Emil som susar runt, eller flyger fram i 25-30 meters luftfärder, efter de väldiga hopp som plogas upp på banan. Även andra ess, som lillebror Adam Öhman, 18 år, supertalangen Petter Nårsa, Moskosel, och inte minst finska stjärnan Fredrik Hertén, som hos Öhmans ser chansen att få träna i tävlingsmiljö så här i säsongupptakten. Esset i leken är dock världsmästaren själv, Emil Öhman, 22 år, som utstrålar harmoni och självförtroende inför den säsong som nu drar igång, och där en ny VM-seger är det stora målet. Riktiga motorproffs
Emil träningskör ännu på sin fjolårsskoter. Årets två nya skotrar från Lynx, som han nyligen fått hem till byn, står nerplockade i garaget i väntan på en del förändringar. - Jag sätter nya bultar, styvar upp fjädringen, anpassar styret som jag vill ha det och sätter även dubbla avgasrör för att få ut lite mer toppeffekt. Jag hoppas ha en av skotrarna klara i början på veckan. Den andra ska också vara klar efter helgerna, inför den första stora tävlingen som körs i Östersund, säger Emil Öhman när vi talas vid i garagets lunchrum över en stark kopp kaffe. Han gör inga dramatiska förändringar av sin standardskoter i grund och botten och motorn trimmas med varsam hand. -  Jag vill inte ta ut det sista ur motorn, utan vill vara säker på att ta mig i mål i tävlingarna, säger Öhmans-pojken. Det går inte att ta miste på att lunchrummet är en mötesplats för riktiga motorproffs. Här finns pokaler, bilder och löpsedlar på väggarna som visar Emil vid sina stora segrar och även pappa Thomas, som vann en deltävling i rallycross-SM för bilar den gågna säsongen. Men även hans farbror Mats, som under många år var Sveriges största skoterstjärna, som fick sluta efter en svår olycka i Ryssland 1998. Olyckan tvingade honom i rullstol efter att ha brutit nacken och förlamats. Numera har Mats Öhman kommit tillbaka på ett fantastiskt sätt och trots sitt handikapp blivit en bilrallycrossförare i absolut toppklass. Emil Öhman minns med fasa den svåra olyckan i Ryssland 1998 som drabbade farbror Mats. Men han blev inte rädd för att själv satsa. -  Inte rädd, men jag har stora respekt för farorna, säger Emil allvarligt. Vilka är de största farorna med skoterkörning på världsnivå? -  Det är att bli påhoppad av en konkurrent, eller att bli påkörd vid en vurpa, säger Emil som vet att skador hör till sporten. -  Det är ofrånkomligt och tidigare i min karriär har jag råkat ut för ett par ganska allvarliga skador, berättar 22-åringen från Tvärån. Dit hör brott på båda underbenen, och en höft ur led som även kostade honom SM-guldet 2007. -  Jag hade kört bra i alla deltävlingar och behövde bara en hyfsad placering i finalen, men drog höften ur led veckan - och där rök guldet, säger unge Emil och skakar på huvudet. Förra säsongen blev han både världsmästare och svensk mästare, och med ökad rutin minskar också skaderiskerna, även om Emil inte är den som håller igen när han sätter sig bakom styret. Tvärtom, med förarskicklighet, fysisk och mental styrka har tuffingen fört upp snöskotercrossen på en hisnande nivå och gjort honom till världens bäste. Emil har vuxit upp med sporten, har de stora förebilderna i sin närhet, och vill hela tiden utmana och utveckla sig i sporten. I det fallet har pappa Thomas och farbror Mats betytt enormt mycket för honom. -  De är mina förebilder - och mina mentorer i min satsning på skotercrossen. Behöver jag goda råd finns de alltid till hands, säger Emil som snabbt nått världstoppen, även om också han upplevt några jobbiga säsonger, främst på grund av skador. Nu sportens affischnamn med oanade framtidsmöjligheter. I det fallet har han också en dröm. -  Någon gång vill jag göra en storsatsning, och köra en säsong mot de bästa i Amerika. Nu är jag bäst här på vår kontinent, men jag vill gärna också bli det i Amerika. Den här vintern har jag kontrakt med Lynx för tävlingar i Europa, sedan får vi se, konstaterar Emil. I Amerika finns garanterat ännu större pengar i sporten, men det är inte därför som Emil vill göra en satsning på de kortare banorna "over there". - Nää, jag vill mäta mig med de allra bästa, och de ska visst finnas därborta, sägs det..., säger Emil Öhman leende. Vad är din största styrka som skoterförare..? -  Det är nog att jag är bra på att hämta upp placeringar när jag kommit efter på grund av en dålig start. Jag försöker också hitta en hög lägstanivå i min körning, säger Öhman som verkar ha naturlig fallenhet och tajming för att styra en snöskoter i hög fart. Just förmågan att hämta upp blev undertecknad vittne till i samband med stadioncrossen i Karlsborg förra säsongen. Då kom han efter i ett heat, men i ett huj bara flög han förbi konkurrenterna över de svåraste guppen på banan och styrde vidare mot segerpotten på 50.000. Öhman flög verkligen fram, som bara han kan i segervittring. Den här vintern är VM och SM de stora målen. Emil vill gärna försvara fjolårstriumfen i VM, då han hade fyra vinster och en andraplats i VM-serien, och i princip var klar vinnare redan före finalen i Malå. Nyligen var han nere i Monaco och hämtade VM-guldet. Senaste VM-finalen i Malå inför jättepublik var en underbar upplevelse för honom, och han vill gärna känna den lyckan igen. Och då är det framgångar i mars månad som gäller 2009 körs VM-deltävlingarna i italienska Cortina (1 mars), norska Oppdal (7/3), finska Tuuri (14/3) och VM-finalen i Malå 28-29/3. "Toppenkillar"
En höjdare för honom i vinter är också SM-finalen hemma på Högheden i Älvsbyn 20-21 mars. Efter förpostfäktningar i Arjeplog förra veckan, och en tävling i Storuman på lördag, börjar säsongen på allvar med Artic Cat Cup i Östersund i trettonhelgen. -  Innan dess hoppas jag ha mina nya skotrar klara, säger Emil. Sedan tre år tillbaka har han högklassig hjälp på mekanikersidan av piteåbon Mikael Nordvall, och även Jonas Gustavsson tillhör teamet som busschaufför och mekaniker. -  Toppenkillar som betyder mycket för min satsning, berömmer skotervärldsmästaren som har sitt levebröd som mekaniker i bröderna Öhmans företag, men som nu också skaffat sig en rad stora sponsorer som gör hans satsning både enklare och effektivare. Och som också är en förutsättning för fortsatta framgångar, även om skoterstyret bevisligen hamnat i en mästares hand.
Klubb: Älvsby MS. Ålder: 22 år. Bor: Lägenhet i Piteå. Skoter: Lynx Rave RS 600. Hästkrafter: 145. Civilstånd: Singel. Intressen: Mycket motor. "Jag har också provat på att köra rallycross med bil, har också köpt en gokart, där det också kan bli tävlingar för nöjes skull framöver, och sommartid kör jag också mycket motocross som ett led i min träning. Gillar också att gå på bio och hänga med kompisar. Främsta meriter: VM och SM-guld 2008. Aktuell: Laddar för en ny säsong där ett nytt VM-guld är det stora målet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!