I januari valde Viktor Johansson att måla en regnbåge på sin bil som en hyllning till sina homosexuella kompisar. Ett ställningstagande som inte blev uppskattat i alla läger och en sponsor valde att hoppa av.

Dagar innan Norrlandsveckan i rallycross kördes i Piteå uppmärksammades sponsorns avhopp av media. Och sedan dess har Johansson fått en hel del stöd från alla möjliga håll.

Ett stöd som lyfte honom till seger i klassen Supernationell 2400.

Artikelbild

| Jubel. Viktor Johansson fick revansch när Norrlandsveckan kom till Piteå då han körde hem segern efter att ha blivit sexa i tävlingen innan i Skellefteå.

– Det är enbart positivt. Det har varit så himla kul att få vara här och träffa allt folk som är positiva och glada. Kul att se att det finns bra och snälla människor i samhället. Det är så mycket bra och positivt jag fått från alla som varit runt och pratat med mig så jag är jätteglad, säger Viktor Johansson.

Och fortsätter:

– De ger mig tummen upp och säger att det är ett bra initiativ så det hjälpte kanske också till att det har gått så bra i dag.

Nu har även ett antal företag anmält sitt intresse för att eventuellt sponsra rallycrossföraren.

Artikelbild

| Vinnare. Ingen kunde rå på Thomas Öhman.

– Det är faktiskt någon som har hört av sig. Men jag tycker ju att det är själva saken som är viktig och pengar är ju sekundärt i den här frågan så att säga.

– För att hålla på med det jag håller på med måste man ju ha sponsorer. Men nu blickar vi framåt mot nya mål och möjligheter.

Finalen av Supernationell blev en relativt enkel resa för Johansson som fick en bra start. Han tog sig upp i ledningen, en ledning som han höll hela vägen in i mål. Daniel Loggert, Älvsbyns MS, var den ende föraren som kunde hota Tväråföraren.

– Jag hade lite tur i kvalet då jag fick en bättre tid än Loggert och fick stå på innerspåret. Jag visste att vi brukar vara jämna i starten så det var en fördel att ha det spåret in i första kurvan.

– Jag kom helskinnad därifrån och sen bevakade jag bara ledningen och höll koll bakåt för att se om han kom ikapp.

När Loggert valde alternativspåret tog Johansson det spåret varvet efteråt.

– Han var tätt bakom mig hela tiden hela loppet tills han stack in i alternativspåret och då såg jag min chans att gå in varvet efter. På ett varv hinner man inte tappa så mycket tid att någon ska komma förbi. Om man inte gör något större misstag och det gick ju i lås så att säga, säger Johansson.