Eliten – den nya korpen

Foto:

Slutsignal2015-06-19 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bullerbyns Bilglas AB–Järnvägsgrillen Grönköping, 19.00 på Hyresgästföreningens Arena.

Så kanske en kallelse till den lokala korpseriematchen i vilken idrott som helst kan se ut.

Men banne mig, det kunde lika gärna vara en svensk cupfinal i fotboll.

Jag vet, dagens elitidrott stavas likvida medel. Men någonstans bland alla företagsnamn som pluppar upp i ligor runt om i världen, så försvinner det genuina och grundläggande om hur idrottsrörelsen är uppbyggd. Det klassiska klubbmärket, med den lokala förankringen, bör betyda mer än så.

Vad hände med den gamla traditionella sponsringen? Där man köper reklamskyltar, matchbollar, ett tryck på tröjbröstet och säger: Kör på, vi stöttar den lokala föreningen och vill gärna förknippas med ett så väl omtyckt klubbmärke.

Säg att vi har en riktigt tät chef på något nytt vinstdrivande företag, förhoppningsvis idrottsintresserad, som tittar sig runt i det lokala samhället. Chefen känner att han vill få sin fräcka, och för den delen stilistiska, företagslogga synbar även inom idrottsrörelsen. Chefen, som just har varit på en golfkonferens i Benidorm, har fått höra av en annan företagstopp på hål 14, att nu kan man synas på ett helt annat sätt. Nu kan man tydligen få se sitt företagsnamn på sidan 377 på text-tv också.

Wow, tänker chefen, nu köper vi oss ett lag. Och sen blir det affär. Och kanske blir det succé. Och jubel.

Men det där jublet känns inte helt äkta, inte för mig i alla fall.

"Men namnet spelar väl ingen roll", "Det är så det ser ut i dagens elitidrott", och min personliga favorit, "Det är ju ändå samma klubb som tidigare". Så säger de nytänkande och upplysta, de som tycker att jag är bakåtsträvaren numero uno.

Nej. Det är inte samma klubb som tidigare.

Häromveckan åkte IFK Luleå ut mot Team ThorénGruppen SK i Svenska Korpen. Nä, Svenska Cupen ska det vara.

Efter en tids googlande, och jag är ändå fotbollsintresserad, hittar jag att Team ThorénGruppen tog över den klassiska kvartersklubben i Umeå, Tegs SK:s plats i division 2 norra Norrland till i år. Tänk att en sådan liten klubb kan ta sig upp i de sammanhangen, med små medel. Imponerande.

Men nu fick de aldrig chansen att glänsa och utvecklas i sin takt. Att Team ThorénGruppen SK nu leder division 2 i stor stil och förväntas gå upp till division 1, är ju inte direkt i min smak, men väl en sann verklighet.

Men, men.

Märk väl, jag har inget emot Team ThorénGruppen SK som varken företag eller förening, det är fenomenet jag inte riktigt går igång på.

Och börjar vi tänka alla dessa nya arenanamn som invaderar världen så knyter det sig i magen rejält. Falkenbergs FF i fotbollsallsvenskan är de senaste i raden, eller vad sägs om Falcon Alkoholfri Arena. Den stora frågan är väl nu, som många andra allsvenska arenor har rättigheter till, om Falcon Alkoholfri Arena kommer att ha öl klass II till försäljning på sin stadion.

Snart är vi upp i samma antal arenor med banknamn, som internationella simmästerskap som Staffan Lindeborg har kommenterat.

Ett annat roligt exempel är Almtunas hockeykrigares ny hemmaborg. När speakern stolt ska presentera eventet för en förväntansfull publik: "Välkommen till Metallåtervinning Arena och kvällens match mellan Almtuna och Asplöven i hockeyallsvenskan".

Istället för applåder rivs det ner asgarv från läktarplats.

Till sist vill jag härmed önska Luleå BBK:s damer all lycka till att försvara sitt SM-guld i basket och att Gammelstads IF:s herrlag tar sig längre än till kvartsfinal nästa säsong i Obol-ligan.

Nä, nu blev det fel.