Här görs jobbet bakom gulden

Sju månaders resande med vallabussen. Utan bodensaren Pär Lundberg skulle Charlotte Kalla och Marcus Hellner stå utan skidor.

Guldskidor. Skidorna numrerade med 692 är skidorna som tog Charlotte Kalla till OS-guld i Sotji.

Guldskidor. Skidorna numrerade med 692 är skidorna som tog Charlotte Kalla till OS-guld i Sotji.

Foto: Adam Andersson

Skidor/Luleå2014-10-31 07:15

Det är tisdagseftermiddag på Storheden i Luleå. Många ska handla och en del passerar bara på hemvägen från jobbet, men den här gången finns det en annan anledning att besöka Storheden. Det svenska skidlandslagets vallabuss är på plats utanför Intersport.

En enorm buss målad med de blågula färgerna och det svenska skidförbundets logga. En större trapp tar en upp till bussen där landslaget har sina skidor och vallarna har sina verktyg och produkter. Väggarna består av bilder från OS-succén i Sotji. På ena väggen poserar damlandslaget med inte minst Charlotte Kalla och på nästa vägg har Gällivareåkaren Marcus Hellner kramkalas efter guldet.

Varje landslagsåkare har ett eget fack med omkring 40 skidor i. Totalt i bussen finns mellan 800–900 skidor. Vallningsprodukterna orkar ingen människa räkna.

– Det här är skidorna som Charlotte Kalla åkte hem OS-guldet i. De är drygt tre år gamla faktiskt, men hon valde att åka på dem ändå, säger Pär Lundberg och lyfter fram ett av Kallas många par.

Pär Lundberg är bodensaren som ser till att landslagsåkarna har skidor på fötterna när det är dags för tävling. Lundberg kör nämligen vallabussen.

– Jag går på tjänsten 1 oktober och slutar 31 mars. I början kan det vara sådana här sponsorträffar och träningsläger man är på. I november börjar då världscupsäsongen och slutar i slutet av mars, säger Lundberg.

Just nu är Pär Lundberg på turné genom Sverige med vallabussen för att visa upp den och berätta om hur jobbet går till. Två av vallningsteamets tio medlemmar är på plats i Luleå. Det är bodensaren och Sundsvallssonen Mattias Berglund.

– Vi har varit nere i Göteborg och tagit oss uppåt. Det här är det tionde stoppet på vår Intersport-turné, säger Lundberg.

Inför tävlingarna är det bodensaren som är på plats först av alla för att se till att allting fungerar när vallarteamet och inte minst åkarna anländer.

– Då kommer jag till tävlingen på en onsdag eller torsdag. Vallarna kommer på torsdagkväll och när de kommer har jag ställt upp bussen och sett till att allting är klart.

Det är då det stora jobbet börjar för vallningsteamet.

– Det börjas valla på en gång och testas skidor. Teamet gör både vallningsjobbet och testar skidorna. Innan tävlingen står de med sex-sju par och när sedan åkarna kommer står de två paren som teamet har kommit fram till är de bästa. Då får åkarna välja vilka de vill köra med, säger Lundberg.

Under tävlingarna finns sedan Bodensonen i spåren och langar stavar, vätska och tider åt åkarna.

I samband med den svenska succén under vinter-OS i Sotji skickades ständigt hyllningar till vallningsteamet. Till och med andra nationer som inte minst Norge hävdade att Sverige hade de klart bästa skidorna för mästerskapet. Trots det var inte Pär Lundberg och vallningsbussen på plats i Ryssland.

– Man kunde inte köra den till start på stadion så då hade vi fått åka linbana upp med skidorna och sedan ner med dem igen för att valla om.

Pär Lundberg och vallningsteamet blickar nu fram mot säsongens stora höjdpunkt. Precis som för åkarna är målet en succé på VM i Falun.

– Det är såklart höjdpunkten. Det är det alla längtar till, men Tour de Ski är också väldigt rolig, säger Pär Lundberg.

Här är norrbottningarna i det svenska vallningsteamet

Fakta

Pär Lundberg - Boden

Urban Nilsson (vallningschef) - Boden

Rickard Larsson - Älvsbyn

Mats Eklund - Har fastighet i Pajala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om