Webb-TV: Se hela intervjun med vallachefen här.
Urban Nilsson är en av 14 medarbetare i den svenska vallbussen inklusive den egna meteorologen Tomas Mårtensson.
Nilsson, som kommer från Sävast, är van vid att det saltas i spåren för att få dem preparerade.
Han menar att det är lika för alla, men ofta är det herrloppet som blir lidande eftersom att de går senare på dagen efter damloppen.
– Det var löst. Saltningen håller inte hela dagen. Det beror på hur mycket fukt det är, men det håller inte en hel tävlingsdag på sju-åtta timma när damerna kör före herrarnar. Jag förstår att Marcus var besviken. Han vill ha lite hårdare spår, men saltning är inget nytt och vi är väl förberedda för det, säger Nilsson till Kuriren.
– Man saltar för att få spåren att hålla ihop och för att ytan ska bli hård. Och för att det ska bli jämnt för alla under alla varv. En sån här tävling (teamsprinten) har det stor betydelse vilket heat man åker i.
Det svenska vallateamet har stor fördel av att ha med meteorologenTomas Mårtensson i laget.
– Säkert såg många under lördagen att det flög någon flinga under lördagen och vi hade stenkoll på att det skulle komma. Han har kontakt med väderstationer i Borlänge och Mora, menar Nilsson.