De jobbar från morgon till kväll.
Och ett misstag kan kosta en VM-medalj.
Norrbottens-Kuriren har fått en exklusiv intervju med Magnus Björk, 44, och Mats Eklund, 40.
De är vallarna bakom Marcus Hellner och Charlotte Kalla. När Kuriren anländer till vallalastbilen sitter de i husbilen intill och äter en snabb lunch efter testerna med Hellner och Kalla under förmiddagen.
Men deras arbetspass är långt ifrån slut.
– Vi ska ut och testa själva snart igen. Skejtskidor inför tisdagen och onsdagen, säger Magnus Björk som samarbetat med Hellner sedan 2011.
Då lämnade vallachefen och Larry Poromaa över till Urban Nilsson efter VM i Holmenkollen.
– Då kom jag in som ny och fick hjälpa dem, säger Björk.
Var det några hard feelings när Charlotte bytte från dig till Mats efter Val di Fiemme 2013?
– Nej, det var det inte. Mats hade varit med skidskyttarna ett bra tag. När det blev klart att han skulle komma tillbaka blev det naturligt att han skulle ta Charlotte igen i och med att de jobbat ihop tidigare.
Björk och Eklund är två av totalt 15 personer som jobbar i vallateamet inklusive meteorologen Tomas Mårtensson och chauffören Pär Lundberg. Och de lämnar inget åt slumpen.
– Det ryms 40 par i skidskåpen som varje åkare har som är med i laget. Skåpen är välfyllda, säger Magnus Björk.
– Vi hade ut åtta par och testade i dag (läs måndag), säger Mats Eklund om Charlotte Kallas skidor.
Hur många har Kalla inför tävling?
– Max fyra par. Men när hon kommer hit är det bara två.
Händer det att dessa två ryker och så blir det ett annat par?
– Det har aldrig hänt.
På grund av vallaren?
– (Skratt) Det säger jag inte, men det har aldrig hänt.
Hänger ni med åkarna?
– Det går bättre att hänga med Kalla nu. När hon är i form kör hon lugnare, säger Eklund som jobbat med Kalla till och från sedan VM i Sapporo 2007.
Under tisdagen väntar tio kilometer fritt för damer och på onsdagen 15 kilometer fritt för herrar. Charlotte Kallas och Marcus Hellners favoritdistanser.
– Hon har bra chanser, men det är många som är bra. Johaug blir farlig och Björgen är nog revanschsugen, säger Eklund.
– Marcus vill vinna. Det är inget annat som räknas egentligen, säger Björk.
Testarna kan få ihop fyra mil under en dag.
Det är med andra ord viktigt att vara i form.
– Jag åker nog mellan en till tre mil per dag, menar Mats Eklund.
– Teståkarna som testar fäste, Martin Larsson och Henrik Eriksson, åker mycket. De snurrar i stort sett hela tiden ända in till start och även under tävlingar, säger Magnus Björk som själv har en karriär bakom sig i Sävar och Skellefteå, men är bosatt i Umeå där han jobbat länge i klubben.
Hur har ni det i vallalastbilen?
– Bra, men det är mycket jobb. I år har jag väl 160–170 resdagar, men under säsongen mot OS i Vancouver var det 200, säger Mats Eklund, som är gift med förra landslagsåkaren Lina Andersson från Malmberget och bor i Bygdsiljum utanför Skellefteå.
Han har jobbat som vallare åt både längdlandslaget och skidskyttelandslaget sedan 2001.
Mats Eklund fick tidigt in en VM-triumf med Charlotte Kalla i hennes första race. Bronsmedaljen under dubbeljakten i lördags släppte på pressen, både för henne och honom själv.
– Hennes mål i VM var en individuell medalj. Oerhört viktigt att det gick så bra i lördags. Nu kan hon slappna av och all fokus och all kraft går åt rätt håll, säger han till Norrbottens-Kuriren.
Är du förvånad att hon stundtals var upp och drog under den klassiska delen?
– Under loppet blev jag det, men när jag sett bilderna efteråt förstår jag det. Hon hade väldigt bra klassiska skidor och gled ifrån konkurrenterna. Då hamnar man först, menar Eklund.
För Magnus Björk är det skillnad på mästerskap och världscupen.
Nu har Marcus Hellner klivit in i mästerskapsbubblan.
– Han blir mer och mer fokuserad. Han får ett annat intresse för materialet, säger Björk.
Känner du att kraven ökar på dig?
– Ja, litegrann. När åkarna taggar till gör vi också det. Vi bygger upp det här under säsongen med världscuptävlingar och nu är det VM-år på hemmaplan. Det är lite speciellt, menar Hellners vallare.
Hur högt i tak har ni med varandra?
– Vi kommer bra överens. När det handlar om tester gör vi det mesta. När Marcus kommer hit har han två par skidor att välja mellan som vi åker lite längre på innan han väljer det paret han ska köra med.
Var förvaras hans tävlingsskidor?
– I lastbilen. På hemmaplan använder han träningsskidor, säger Magnus Björk och skyndar iväg.
VM är långt ifrån över.
Och medaljerna ska fortsätta fördelas.
På gott och ont.