Marknadsrallyt gick åt skogen igen

Tuffa strider om segern. Tre krascher och en bil på taket. Marknadsrallyt på grusvägen till gamla soptippen i Råneå bjöd på det mesta.

SMÄLL 2. Emil Johansson, i sin  Volvo 240 rammade två halmbalar och hamnade med huven mot en stor gran.

SMÄLL 2. Emil Johansson, i sin Volvo 240 rammade två halmbalar och hamnade med huven mot en stor gran.

Foto: Roland S Lundström

RÅNEÅ2008-07-07 06:00
-  Jag har kört bilen väldigt lite och gick in för brett i chikanen, och då ser det ut så här, ler hemmasonen Mikael Jansson, tävlande för Morjärvs MS, och visar upp en bucklig framfront på sin fyrhjulsdrivna Toyota.Nåja, dagen gick ändå inte åt skogen för Jansson.Han kunde göra ett andra race med bilen och noterade en bra tredjebästa tid i klassen, som på ett imponerande sätt vanns av Jan-Olov Marklund, Umeå AK, på rekordtiden 1,32,84. Mikael Jansson satte sig också i sin kära vinnarbil, BMW:n med 500 hästar som han haft i tio år, och körde hem segern i racingklassen.Tidigt slut på race
-  Den bilen kan jag utan och innan, det var bara att stå på, skrattar Jansson, som dock gärna velat få två chanser att utmana Jan-Olov Marklund om segern bland de fyrhjulsdrivna ekipagen.- Men det tar sin tid att köra in sig på en bil, och Toyotan har jag bara haft en kort tid. I vinter blev det bara en och en halv tävling för mig i den bilen innan växellådan rasade. Sedan dess har jag åkt rally-DM och vunnit och mer än så är det inte. I mitt första race i dag gick jag för brett in i chikanen och då var det racet över, förklarar Mikael Jansson.Trots allt är Jansson, som tagit åtta SM-medaljer på is (tre guld) i sin karriär, nöjd med dagen. Han laddar nu hårt för att göra något alldeles extra med Toyota Celican när det är dags för Kanonrundan i Boden, som i år jubilerar, och ska bli en tävling större än någonsin.Det var alltså en händelserik dag i skogen utanför Råneå på grusvägen till den gamla soptippen där banan vände.Laddar för Kanonrundan
Att titta på rally, eller racingspecial som tävlingsformen med bara en fartsträcka kallas, är en gemytlig historia. Avspända förare, glad publik, en kunnig och rolig speaker och inte minst dramatik.Undertecknad lyckades också den här gången stå på rätt ställe för att uppleva stora delar av dramatiken. En till synes lätt vänsterböj före den stora publikplatsen skördade sina offer när förarna kom för långt ut i rullgruset.Tålig bil
Först kraschade Emil Johansson, Luleå MS, med sin 240 in i ett träd. Men räddades från något riktigt allvarligt efter att först ha dämpat farten något genom att köra in i två halmbalar. Med traktorns hjälp kunde Emil dras loss och sedan för egen maskin köra till depån.Nästa saftiga smäll mitt framför ögonen kom när Magnus Lundgren, NMS Boden, i sin Volvo 940 dammade rakt ut i skogen i så där 100 knyck och hamnade en bra bit ut i terrängen efter att ha mosat en mindre björk.Men även han hade turen med sig och inte minst en tålig bra bil.Efter att ha dragits loss av traktorn, ryckt till framvagnen, kunde även Magnus, till publikens kraftiga applåder och speakerns förtjusta rop att en Volvo tål det mesta, köra ner till depån för egen maskin.Gnistor av elektrikern
Örjan Larssons volt i chikanen i racingklassen var egentligen det enda riktigt dramatiska vi missade.Tävlingarna såg några riktiga ess bakom ratten i action.I den snabba 4wd-klassen imponerade Jan-Olov Marklund stort med fräck och frän körning. Han är en rutinerad herre, som kört rally sedan mitten av 1980-talet, och att han kan ratta en rallybil står klart.Det slog gnistor om bilelektrikern från Vännäs när han första gången tävlade på Råneåvägen, speciellt i hans andra åktur.Fegade lite, lite
- Andra körningen var helt perfekt. Tror inte att jag hade en endaste miss. Skulle i så fall vara att jag fegade lite, lite i chikanen, jublar Jan-Olov sedan han styrt in sin snabba Lancia Delta i depån.Det ettriga krutpaketet har Marklund haft i fem år och bilen går kanon just nu. Nyligen kom han också trea i SM i backrace i Sundsvall med Lancian.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!