Bäck imponerade stort

"Han upphäver tyngdlagen".
Det konstaterade en konkurrent uppgivet efter första heatet.
I andra var Peter Bäck ännu snabbare.
- Nu tog jag i, sa Bodenföraren med ett leende efter segern i klassen Volvo Original i Marknadsrallyt.

RÅNEÅ2006-06-19 06:00
Peter Bäcks analys handlade inte om kaxighet, bara om ett normalmänskligt beteende efter David Lindbergs krasch direkt i inledningen av tävlingen. Eller lite försiktighet om ni vill.
- Man blir lite nervös när olyckor händer och man satt och tänkte på det som hände. Men nu var det enklare, konstaterar Peter Bäck.

Ruskigt andra-heat
Visst. Mycket enklare.
Efter en finfin tid i första heatet på 1.41,64 så var Bäcks andra körning makalös. När tiden 1.38,30 skrevs upp på resultattavlan suckade konkurrenterna.
Peter Bäcks klass, Volvo Original, handlar precis som namnet antyder om originalbilar av det svenska märket. Bodenföraren berättar att den enda som får förändras är fjädringen, det vill säga stötdämpare och fjädrar, och att avgassystemet byts ut.
Men i stort är bilarna precis som vilken "Svensson-kärra" som helst.
Bäck förklarar att de flesta använder sig av B23 motorer med insprutning.
En kombination som ger runt 160 hästkrafter.
Flera 100 hästkrafter mindre än i de andra klasserna som fanns på plats under Marknadsrallyt.

"En sporre"
Ett verklighet som Peter Bäck struntade i. Andra heatets tid räckte långt även mot de riktigt högpotenta åken i de andra klasserna.
- Det är kul. Det blir som en sporre det också, konstaterar Bäck efter tävlingarna.
Joakim Rånby körde in som tvåa i det 25 bilar starka startfältet. Men han var rejält ifrånkörd av Bäck.
- Det är snabbt. Jag släppte inte av mycket och ändå så är jag fyra sekunder efter, säger Joakim Rånby.
Tävlingarna snabbaste ekipage blev Mikael Jansson, Morjärvs MS, som med sin isracing BMW, driven med en turbomatad Volvomotor, slog till i tävlingens sista åk.

Dramatisk avslutning
Efter tekniska problem när kopplingen slutade att fungerar i första heatet, laddade Morjärvsföraren för fullt i andra.
Det innebar 1.32,50 - tävlingarnas i särklass snabbaste körning.
Utan koppling.
- Man kanske inte behöver någon, konstaterar Mikael Jansson med ett leende efter uppvisningen.
- Det gick kanonfint, bättre än jag trodde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!