På lördagseftermiddagen avgörs deltävling fem i Rallycross SM och det kommer bli en spännande dag för länshoppen. Det kommer att handla om Fredrik Tigers bil håller ihop, om Mikael Sandberg kan ta hem segern på hemmaplan eller om Mats Öhman återtar ledningen i SM, om Viktor Johansson kan köra sin SuperCar Lite lika vasst som han kör BMW. Men Rallycross handlar om passion, för tävlingen, för bilarna, för seger och för det eviga mekandet. Det behöver man inte ha störst motor för att uppleva, något som Björn Eriksson och hans vapendragare visar.

– Motorintresset har alltid funnits där, när jag hade moppe gick den 90, den förra bilen jag tävlade med hade jag byggt själv.

Då var det en Folkvagn (”som kostade ungefär som en stor burk med Bullens”) men nu rattar han en Volvo S40 (”som är cirka 1000 gånger dyrare”) som han köpte cirka tre veckor innan första tävlingen sedan han tog en paus från rallycrossen.

Artikelbild

| Motorglädje. "Ända sedan jag var ung har passionen för motorer funnits där, moppen gick 90 när jag var elva" säger Björn Eriksson.

– Vi började i Älvsbyn så det här blir fjärde tävlingen jag kör, på åtta år, säger han.

Med sig på bussen har han kompisarna Peter Schmaltz och Anders Jacobsson som skruvar när Björn inte hinner med.

– Anders är arbetsledare, men Peter har alla chefstitlar, ungefär som i verkliga livet, säger Björn Eriksson och skrattar.

Humorn är nära och det märks att alla tre har just den passionen för motorer som så många inom sporten delar.

Artikelbild

| I vänners lag. Peter Schmaltz och Anders Jacobsson byter den trasiga krängningsremmen

– Det handlar om att få något att fungera, att se en trasig motor och få den att låta perfekt, att lösa problem.

Sedan första tävlingen i Älvsbyn har det blivit en hel del skruvande, då bilen inte riktigt var anpassad till Björn.

– Jag ville ha en koppling där jag kunde svänga när jag trycker ner den, vissa har ju så att den låser allt, men sådant är ju en smaksak. Sedan har vi fått byta en hel del plast, säger Björn Eriksson.

– Speciellt som han kör. Stämningen efter tävlingen i Skellefteå var speciell, säger Peter Schmaltz med ett leende.

Då var Björn av banan både en och två gånger och fick åka sexhjuling för att hämta bakskärmen.

På fredagen i Kalix lade man sista handen på bilen innan första kvalet och känslan var bra.

– Det har gått framåt hela tiden, även om jag inte är med och tävlar om några medaljer så är det ändå så fruktansvärt roligt att hålla på med det här.

– På folkvagnen hade jag en slogan skriven på rutan ”Jag gasar till det rasar” och det gäller fortfarande, säger en skrattande Björn Eriksson.