Målet: ny topplacering

Pallplaceringen under norrlandsveckan i Piteå gav mersmak. Nu satsar Mikael Sandberg på en topplacering i Rallycross-SM på hemmabanan i Kalix.

Skruva. Tillsammans med sitt mekanikerteam har Mikael Sandberg lagt ner över 20 timmar på bilen sedan tävlingen i Piteå i söndags.

Skruva. Tillsammans med sitt mekanikerteam har Mikael Sandberg lagt ner över 20 timmar på bilen sedan tävlingen i Piteå i söndags.

Foto: Kent Risberg Vikström

Rallycross/Kalix2014-07-16 07:15

Efter en strulig inledning med bilproblem i början på säsongen tillsammans med en krasch i den första SM-tävlingen i Tomelilla och en punktering i Älvsbyn så lossnade det rejält för Kalix-föraren Mikael Sandberg när han tävlade i Norrlandsveckan i Piteå.

Där fick Sandberg kliva upp på pallen efter att ha kört hem andraplatsen i finalen. Och nu hoppas han att den goda formen håller i sig och att det blir en ny topplacering när det är dags för den näst sista tävlingen i Rallycross SM på hemmabanan i Kalix.

– Vi har haft lite bekymmer med väghållningen i bilen. Men nu i Älvsbyn i sista omgången fick vi till den riktigt bra och dammade till med en tredjetid. Sen i Piteå blev jag tvåa i första startled i finalen och det var bara att åka. Det gick så jävla fint och bilen fungerade riktigt bra så jag hade tänkt försvara mig i Kalix och jag hoppas att det går så bra att man får ta hem det, säger Mikael Sandberg.

När Kuriren kommer och hälsar på hemma i garaget i Kalix så håller han och teamet på att skruva för fullt. Norrlandsveckan körs samtidigt som Norrlandsveckan och fem tävlingar under en och samma vecka gör att bilen kräver otroligt mycket tid och omsorg. Sedan tävlingen i Piteå i söndags har teamet lagt ner 20 arbetstimmar för att få den i ordning till SM-tävlingen.

– Utan ett starkt team bakom en så går det inte. Skulle jag inte ha några sponsorer eller någon som hjälper mig med bilen så skulle det vara helt omöjligt att tävla.

Och förväntningarna är stora.

– Mycket press är det ju men det är riktigt kul att få visa upp sig inför hemmapubliken och sponsorer här hemma för annars körs ju de flesta tävlingarna söderut.

Bilen

Modell: Ford Fiesta ST

Årsmodell: 2006

Drivning: Bakhjulsdriven

Hästkrafter: 380 HK

Fjädring: Öhlins 3-steg

Bromsar: High-spec

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om