Det är Norrbotten, Jämtland och Umeå som det står mellan i kampen om att få ta över VM-deltävlingen Svenska Rallyt 2022.
Efter två dagar i Norrbotten säger Rally Swedens vd Glenn Olsson att det har varit ett bra upplägg på besöket.
– Jag har fått en bra bild av förutsättningarna med serviceplatser och sträckor. Det finns en hel del ikoniska delar med vindkraftparken i Piteå. VM-serien handlar mycket om hur tv-bilderna funkar. Sånt som i Piteå blir väldigt unikt att skicka ut i världen. Sen har vi också tankarna på att köra på sjöis som är världsunikt för ett VM. Det är sånt våra beställare gillar.
Vad sticker ut för dig i Norrbottens koncept?
– Styrkan här tycker jag nog är att det finns en kommersiell basis. Här finns det ett otroligt starkt och brett näringsliv med internationella förgreningar. Där kan det skapas förutsättningar som vi på lång sikt är beroende av. Vi behöver en nära samverkan med näringslivet för att kunna finansiera den här verksamheten.
Hoppet Colin's Crest är det klassiska publikstället som lockar tiotusentals när rallyt avgörs i Värmland. På frågan om han ser något som kan bli ett nytt Colin's Crest i Norrbottens ansökan säger Olsson:
– Det vet jag inte än. Men känslan är att om det inte finns så bygger man det. Jag tror nog det finns fina miljöer för det. Det sportsliga har vi inte grävt i så djupt än.
Hur långt kontrakt vill ni skriva med arrangörerna som får tävlingen?
– Det är en fråga hur man väljer att lägga upp det. Med promotorn som styr VM-rättigheterna är det maximalt treåriga avtal som skrivs.
Hur fortsätter processen nu?
– Vi fortsätter med utredningen och målet är att allt ska vara på bordet och klarlagt innan jul. Sen tar vi beslut senast i februari 2021.
Olsson säger att konkurrenterna Jämtland och Umeå också har starka upplägg.
– För oss är vi i en fas nu när vi inte vill peka åt nåt håll. Vi kommer att fortsätta under hösten att ta in fakta och jobba vidare tills vi har en så bra bild som vi kan innan vi går mot ett beslut.