Exklusivt: Här är de hetaste sträckorna i rallyt

Isbana i Norra hamn i Luleå och coola tv-bilder från vindkraftsparken i Piteå. Här kan Sporten exklusivt berätta om hur sträckförslagen ser ut i Norrbottens satsning för att få VM-deltävlingen Svenska rallyt.

Rallyrekognisering från helikoptern. Bodens kommunalråd Claes Nordmark tittar ut över Norra hamn i Luleå där arrangörerna har tänkt att man ska köra på isen.

Rallyrekognisering från helikoptern. Bodens kommunalråd Claes Nordmark tittar ut över Norra hamn i Luleå där arrangörerna har tänkt att man ska köra på isen.

Foto: Simon Eliasson

Rally2020-07-10 07:00

Norrbotten är ett län med många ansikten och det speglar sig även i förslagen till sträckor i ansökan för att få hit Svenska rallyt 2022. Isbana i Luleå, vindkraftsparken i Piteå, sträckor på militärområdet utanför Boden och djup snö runt Kalix och Morjärv. 

De fyra kommunerna står bakom ansökan och Älvsbyns kommun är på väg in i samarbetet. 

– Från mitt perspektiv är det fantastiskt att de fyra kommunerna kan samarbeta i det här, säger Thomas Nilsson, kartläsaren som hjälper till med projektet.

Men de fem motorklubbarna är lika viktiga för projektet. Luleå MS, Kalix MK, NMS Boden, Piteå MS och Morjärvs MS har tagit fram förslagen på sträckor som man helt eller delvis har använt i sina lokala tävlingar.

Kartläsaren Thomas Nilsson, med nästan 30 års erfarenhet från rallybranschen, har hjälpt till med att ta fram sträckförslagen. Här berättar Nilsson exklusivt för Sporten om hur Svenska rallyt i Norrbotten skulle kunna se ut.

undefined
Luleås kommunalråd Lenita Ericson och Svenska rallyts vd Glenn Olsson får en bra titt på Luleå centrum från ovan.

När ett VM-rally är invigt startar tävlingen med en superspecialsträcka på torsdagskvällen. Ett av förslagen från arrangörerna är att ha den på isen i Norra hamn i Luleå.

– Oftast är det parallellbanor där man startar två och två, som det är i Karlstad. Halvvägs byter de banor och korsar varandra så att man får head to head-grejen. Men det är ju tiden som räknas, säger Thomas Nilsson.

Går det att starta parallellt i Norra hamn i Luleå?

– Det vore drömmen att få till det. 

Hur lång ska en superspecial vara?

– Den behöver inte alls vara lång. Om vi tar Portugals superspecial går den inne på en rallycrossbana. Den kan vara 2 kilometer eller något liknande. 

Det räcker med att ha varit vid Kulturens hus i Luleå en gång för att inse att ett rally på is hade kunnat locka hur mycket folk som helst.

– Det som kan vara utmaningen i norra hamnen är publikflödet och hur man ska ta hand om all publik. Men det är ju ett fantastiskt läge.

undefined
Fafe är sträckan i det portugisiska VM-rallyt med många vindsnurror. Vindkraftsparken i Piteå skulle kunna bjuda på liknande tv-bilder om VM-rallyt hamnar i Norrbotten.

En isbana i Luleå sticker ut på grund av underlaget och publikläget. Att köra i vindkraftsparken utanför Piteå sticker ut ur tv-synpunkt.

När Rally Swedens vd Glenn Olsson var på besök i Norrbotten kallade han vindkraftsparken för ikonisk och unik. För tv-bilderna är också en väldigt viktig del i den här cirkusen. 

Thomas Nilsson jämför området med en av sträckorna i Portugals VM-rally.

– Fafe, som är en av de mest kända sträckorna i VM-cirkusen, har ett jättehopp i slutet innan målgången i en vindkraftspark. Där brukar de prata om att vid själva hoppet är det 100 000 personer. Det går högt uppe och det är vindsnurror överallt. Jäkligt fräna bilder. Det är ju mycket en naturupplevelse att se rally och du får se alla typer av ställen, säger Nilsson.

Men naturupplevelsen gör sig kanske bäst i rutan i det här fallet.

– Vindkraftsparken har ett fantastiskt läge tv-mässigt, men den kanske inte är lika bra publikt. För det är svårt att hitta parkeringsytor. Det är som Vargåsen och Colin's Crest i Värmland, säger Nilsson och fortsätter:

– Att hitta tio hektar där folk kan parkera är inte lätt. Där är också en jätteutmaning när det gäller sträckorna är var vi kan ta emot folk. För det måste vara ordnat. Det får inte bli kaos och stopp. Då kan det fort bli tokerier.

undefined
Rallyrekognisering från helikoptern. Bodens kommunalråd Claes Nordmark tittar ut över Norra hamn i Luleå där arrangörerna har tänkt att man ska köra på isen.

De två andra områdena som rallyt är tänkt att köras i skiljer sig också från Luleå och Piteå.

På södra och norra skjutfältet utanför Boden finns fina sträckor som vanligtvis trafikeras av Försvarsmakten.

– Det som är unikt i Boden är att det är välanvända vägar. De används fortfarande. Det är inte en skogsväg som plogas upp och används en gång om året. Det är väldigt fina vägar, breda och fina. 

Och i området längst norrut i Morjärv och Kalix är det verkligen vintervägar. En sträcka går dels på vad som känns som en byaväg och även parallellt med E4:an.

– I vissa områden där är det extremt mycket snö. De pratar om nåt område där som hade haft ett snittdjup på 1,2 meter i februari. Det finns det även lite allmän väg som man kan använda. Då blir det bra vägkvalité, men i övrigt är det mycket skogsbilväg.

Och det finns en ingrediens till i det här. Det kan bli 30 grader kallt i februari och det är det inte många i VM-cirkusen som har upplevt.

undefined
Thomas Nilsson är den rutinerade kartläsaren som hjälpt till med att ta fram sträckförslag till Norrbottens förslag.

Shakedown är sträckan som körs, utom tävlan, på torsdagsförmiddagen innan ett VM-rally börjar. Det är den sträckan nördarna verkligen vill se och Thomas Nilsson lyfter fram ett område som kan bli shakedown om Svenska rallyt kommer hit.

– Vi har en sträcka i Boden som går i Paglaområdet. Om man hade kunnat åka den som den är tänkt. Vika ner och komma ut på Buddbyträsket. Åka på is en bit och över mot Buddbyn och gå i mål där. Det är saker som förarna aldrig har varit med om. Det finns sånt material upp mot Kalix och Morjärv också.

RALLYTS UPPLÄGG

På torsdagskvällen körs första sträckan och den heter superspecial. Den är tänkt att gå på is i Norra hamn i Luleå.

Sedan pratar arrangörerna om loopar och fredagsloopen skulle kunna bli Piteå och Boden.

”Att de två områdena används samtidigt, det har att göra med att vi ska ha de 4000 volontärerna. Här kan vi använda samma personal både fredag och lördag. Men ska man bara vara i ett område så kanske det behövs fler volontärer för att göra det på ett bra sätt”, säger Thomas Nilsson och fortsätter:

”När du får 100 000 eller i bästa fall 200 000 åskådare. Då ska de fara i bilar fram och tillbaka. Kan vi vara i två områden och stoppa in folk på, så är det lättare än att alla ska vara på ett område. 

undefined
Svenska rallyts vd Glenn Olsson kallade vindkraftsparken i Piteå för ikonisk och unik.

Lördagsloopen skulle kunna bli Boden, Piteå och Luleå.

”Tanken är att åka sträckan i Norra hamn i Luleå som sista sträcka på lördagen. Om vi tar Kalixloopen på söndagen slipper vi att fara till Luleå först och sen till Kalix. Då går det att gena över skogen och då blir trafikflödet mycket bättre. Plus att då skulle man få in en massa publik i Luleå då också", säger Nilsson.

Söndagsloopen skulle då kunna börja i Kalix- och Morjärvområdet och sedan avslutas rallyt med en powerstage på is i Norra hamn i Luleå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!