Trots problem med bilen blev duon klara innan premiären skulle köras i Dalarna, men på väg till tävlingen blev det stopp igen.
– Det gick åt helvete, vi kom inte ens till start. När vi skulle köra bilen till tävlingen blev det en lättare brand i motorn, säger Michael Wikström.
Bodenduon fick i stället titta på, men någon fara för framtida tävlingar ska det inte vara.
– Det var inget som gick sönder, men det är något tekniskt fel som vi inte hunnit identifiera ännu. Det brann inte mer än en marschall, säger Wikström.
Det måste ändå vara trist att ni fick skynda er inför och så kom ni inte ens till start?
– Jo, det var en jäkla vecka, vi hade satt in en ny motor och åkte ner till Trollhättan med den. Tävlingen och vägarna såg helt underbara ut, men tyvärr kom vi inte ens till start.
När storkonkurrenten också blev utan poäng i premiären blev beslutet att fullfölja serien i jakten på ett nytt guld.
– Tanken är att vi ska tävla igen, vi har stor möjligt på topplaceringar om vi tar oss i mål resterade tävlingar och tar någon pallplats, säger Wikström.
Men om det blir en fortsättning, kommer det ske i en annan bil.
– I Dalarna använde vi inte bilen vi körde med förra året. Meningen är nu att vi ska försöka få ihop den till nästa tävling. Motorn är dålig så vi ska skicka den till England för renovering och hoppas kunna få tillbaka den i tid, säger Michael Wikström.
Rally-SM 2023
18–20 maj: South Swedish Rally (Älmhult)
16–17 juni: Skilling 500 (Skillingaryd)
18–19 augusti: EC Snapphanerallyt (Hässleholm)
8–9 september: Rally Arvika