– Ännu är det ingen kris. Det kan vi börja snacka om ifall det inte kommit någon kyla eller snö, när vi börjar närma oss jul, säger Pajala.
Norrbottens-Kuriren åkte ut till Lindbäcksstadion för att pejla läget med drygt två och en halv månad kvar till SM-starten den 27 januari och möttes av ett lätt fjunigt snöfall där flingorna la sig på marken i backarna i varje fall för några timmar.
– Det är den första snön det här, säger Lars-Olov Pajala och kastar upp några snöbollar i ren yra.
Det har dock varit en ovanligt varm höst, och väderprognoserna vid kusten talar varken om kyla eller snö de närmaste två veckorna.
– Nää, men jag är inte orolig. Nog kommer kyla så vi kan börja spruta konstsnö, och även natursnö och då gäller det för oss att vara ”på tå”.
Allt är förberett. ”Svanhalsarna” (sprutaggregaten) står och väntar på olika ställen längs spårsystemet och stadion.
Men det behövs sju–åtta minusgrader eller kallare för att få en torr snö, om produktionen ska bli bra, och det har skidfolket i Piteå ännu inte varit i närheten av.
I fjol hade ni spåren åkbara den 1 november?
– Ja, det stämmer, men då hade vi 4 000 kubikmeter sparad snö som vi lagrat under bark och la ut. I år har vi inte sparat någon snö, utan satsar alla resurser på ett bra SM. Det kostar mycket att spara snö, och framförallt att frakta ut snön på spåren, förklarar SM-banchefen.
Saknar du den sparade snön?
– Ja, det gör jag faktiskt. Den behövs så här års, och det är ett enormt sug efter längdåkning här i kustområdet nu. Så fort det varit några kallgrader en natt, så ringer folk och frågar om vi sprutat.
Du kanske även saknar möjligheter som är på gång med skidtunnelbygget här intill ?
– Det är en fantastiskt projekt som vi får se vart det slutar. Det är väl ännu lite för flackt för den typen av skidåkning som vi sysslar med. Men tanken är ju att första etappen blir en däcktesttunnel kombinerat med skidor. Den byggs sedan vidare på och ger möjligheter till en mer kuperad terräng.
Redan nu är etapp ett av skidtunnelprojektet snart startklart. Det är i form av en oerhört imponerande 400 meter (!) lång hall, där 290 meter ska ha snö, 10 meter asfalt, och 100 meter ren is som underlag för bildäckstester. Under sensommar och höst, när skidåkare behöver bra underlag, får ytan snö och skidspår. Etapp 2 fram till en komplett skidtunnel är under planläggning.
Samtidigt fortgår planeringen av vinterns stora SM-skidfest på Lindbäcksstadion i oförminskad takt – trots den rådande snökrisen.