Ny sträckning ska göra Bothnialoppet bättre

En bättre bana. Det ville merparten av deltagarna i det första Bothnialoppet på skridsko ha inför årets lopp, som avgörs söndagen den 9 mars 2008. - Det är också vår klara ambition. Vi hoppas kunna erbjuda en klart bättre bana, med bara ett par korta gå-sträckor på land, säger Björn Dahlfors i arrangörstaben.

PITEÅ2008-01-29 01:45
Världens enda långfärdsskridskolopp på havsis, Bothnialoppet, åktes för första gången i fjol mellan Piteå och Luleå, och blev en framgång, trots stora problem med nyckfullt väder.Problem som tvingade arrangörerna på grund av vinden, att sent kasta om åkriktningen från den tänkta mellan Luleå och Piteå, till den motsatta mellan Piteå och Luleå. Men inte nog med det.Fler oväntade problem dök upp i sista stund.- Natten mot tävlingen fick vi en kraftig höjning av vattennivån, vilket framförallt orsakade stora svårigheter för både arrangörer och åkare framförallt i Alhamn, Kallax och Tjuvholmssundet, där många åkare vadade fram i vatten och blev rejält blöta, konstaterar Ove Persson, som tillsammans med Björn Dahlfors och Kjell Skogsberg i arrangörstaben informerade om årets tävling vid en presskonferens i Piteå på måndagen.Problem är dock till för att lösas, och det tog Bothnialoppets arrangörer fasta på direkt för att utveckla loppet till i år.- Vi gjorde bland annat en enkät bland 250 av deltagarna i fjolårets lopp, med ett antal frågor om förbättringar. Den enkäten visade tydligt att "en bättre bana" var prio ett till i år, och det hoppas vi också kunna erbjuda. säger Kjell Skogsberg i is och säkerhetskommittén.Nytt för i år, i varje fall i planeringen då ingenting kan garanteras i ett evenemang som är så beroende av väder och vind som Bothnialoppet, är en delvis ny sträckning.En sträckning som gör loppet lite längre, 6,5 mil mot 5,6 mil i fjol.- Loppet blir längre, men sannolikt snabbare, säger Ove Persson och Björn Dahlfors med en mun.Två landpassager
Den nya sträckningen innebär att banan dras lite längre ut i skärgården om isen medger detta, och antalet landpassager blir också kortare.- Vårt mål har varit att på bästa sätt elliminera så många landpassager som möjligt, och när vi tvingas ha sådana ska de vara så korta som möjligt.Kan den nya sträckningen användas fullt ut kommer bara två landpassager att bli nödvändiga. Det är 400 meter vid Sandönäset och 100 meter vid Tjuvholmssundet.- Eventuellt kan det också bli fråga om en kort gåsträcka i Alhamn, om vädret inte är med oss, säger Skogsberg.Känner ni någon oro för loppets genomförande i dag?- Lite bekymmersamt är det allt när vädret hela tiden växlar från blida till kallgrader. Men vi har februari på oss och förhoppningsvis ska banan vara bra i mars och bjuda deltagare och publik på en suverän skärgårdsupplevelse, konstaterar Ove Persson.Förra året var banan, på hyvlad isbana, 3-5 meter bred och på minst 40 cm tjock is, snabb, blank och fin fram till Trundön, för att sedan bli sämre fram mot Luleå, med framförallt mycket flödvatten.Siktar högre
Bothnialoppet har onekligen potential att bli något riktigt stort på sikt och ambitionen att utveckla loppet steg för steg är stor.I fjol deltog 465 skridsko-glada åkare (87 kvinnor och 387 män) i loppet, och i år ställs siktet högre.- Vi tar emot 1000 deltagare, sedan är det stopp. Vi måste ha en övre gräns för att kunna erbjuda en så bra tävling som möjligt i alla avseenden. Det handlar om banan, men också för att service under tävlingen, exempelvis mat och dryck vid start och målplatserna och vid vätskekontrollerna, och en del kringarrangemang ska fungera på bästa sätt, säger Björn Dahlfors.I dagsläget är 420 åkare anmälda till Bothnialoppet.- Det är ett stort lyft jämfört med förra året, då vi hade 31 anmälda den här tiden på året, ler Kjell Skogsberg.Nu trillar anmälningarna in i strid ström och 31 januari är sista dag för att få den lägre anmälningskostnaden 400 kronor.1 februari stiger kostnaden med ett par hundralappar och den 22 februari stängs anmälan för att arrangörerna ska få tid på sig att trycka upp en programtidning.- I mån av plats kommer det sedan att säljas startplatser i sista stund, men då blir det dyrt (800 kronor). I fjol fick vi 200 efteranmälningar i sista stund och det ställde till stora bekymmer för oss. Nummerlappar tog slut och vi hade inte mat och dryck i tillräcklig mängd. Nu satsar vi på att stå bättre förberedda i allt, konstaterar ledarstaben för Bothnialoppet som gärna tar emot hjälp vid arrangemanget både detta år och framtiden. Inte minst när det gäller plogning av vissa banavsnitt."Hur stort som helst"
- Det är nödvändigt att vi blir många fler som jobbar, om vi ska utvecklas. Samtidigt är vi också angelägna att vi kan engagera hela kusten där loppet drar fram, och låta folk i byarna vara med och göra Bothnialoppet till en folkfest.Potential finns alltså för loppet.- Tänk om vi får mälardalingar och holländare att tända till på det här, vilket inte är omöjligt. Då kan Bothnialoppet bli hur stort som helst, säger Ove Persson.Redan i dag har holländare, danskar och österrikare anmält sig, vilket signalerar intresse inte bara i Norrbotten.Kort i övrigt kring Bothnialoppet: Åkriktning, Luleå-Piteå eller Piteå-Luleå, bestäms klockan 15 dagen före tävlingen beroende på väderrapporterna. Vid vindstilla sker starten i Luleå. Banan plogas upp så fort traktorer vågar sig ut på isen. Träningsbanor finns på Fårö-banan i Piteå, och den plogade och spolade banan i Luleå. Det är förbjudet att använda stavar första halvmilen och i klungåkning. Nytt för i år är att tidtagningen sköts digitalt och att "repet dras" för åkare som inte beräknas nå målet inom tidsramen för loppet. I fjol vann Mikael Ronnle, Luleå herrklassen och Lena Edström, Luleå damklassen. Båda är anmälda även till årets lopp. Förra året var segrartiden 3 timmar, 5 minuter och 57 sekunder. Trots en längre bana tror arrangörerna på en vinnartid på runt två och en halv timme, om det blir bra is. Långsammaste tiden i loppet var 8 timmar, 29 minuter och 14 sekunder. Lilla Bothnialoppet är en nyhet för året och innebär att unga åkare ges chansen att testa banan ett par kilometer både vid start och målplatsen.- De som vill åka får anmäla sig på plats. De får nummerlapp, vätskekontroller, och i mål en medalj, säger Björn Dahlfors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om