Kris med is i Bothnialoppet
I samband med en georadarmätning längs skridskotävlingen Bothnialoppets sträckning har fem kilometer snövattensörja lokaliserats. Det tvingar nu arrangörerna att ändra banans sträckning. Istället för att loppet körs mellan Luleå och Piteå kommer det nu att helt och hållet hålla sig inom Piteås kommungräns.
PÅ TUNN IS. I fjol vann Lena Edström damklassen i Bothnialoppet. I år tvingas arrangörerna ändra bansträckningen på grund av dpliga isar.
Foto: Andreas Wälitalo
Loppet körs dock som planerat den 9 mars - och de 596 anmälda deltagarna kan känna sig lugna, menar Lena Mikaelsson i styrelsen för tävlingen.-Vi har tagit ut en ny sträckning som är ungefär lika lång. Någonstans mellan 6 och 6,5 mil, säger hon.Eftersom loppet körs, om än inte mellan Luleå och Piteå, går det inte att avanmäla sig.-Nej, men vi tror att deltagarna kommer att uppskatta den nya banan. Det blir dessutom lättare att följa tävlingen från land, säger Lena Mikaelsson.Gång över Sandön
Om man trots allt skulle ha valt att genomföra tävlingen mellan de två kustkommunerna hade man fått lägga in en lång landpassage, vilket man velat undvika.Istället blir det två kortare landpassager över Sandön.Mål och start blir identiskt med motionstävlingen Fårön runt, som arrangeras nu till helgen.-Det är samma utrustning som används för att ploga banan till båda loppen och så fort Fårön runt är klart på söndag kommer vi att göra klart Bothnialoppet, säger Björn Dahlfors och fortsätter:-Det är beklagligt att inte båda kommunerna kan vara med i år, men med den här vintern blir det så här.En tredjedel Luleåbor
Av deltagarna är cirka en tredjedel Luleåbor, som kommer att skjutsas fram och tillbaks med buss.-Vi har också deltagare från hela övriga landet och från utlandet, säger Lena Mikaelsson.Tilläggas kan att då loppet för första gången genomfördes ifjol, med 465 deltagare, uppstod också väderproblem.Då tvingades man kasta om sträckningen som var tänkt gå från Luleå till Piteå till den motsatta. Många åkare tvingades dessutom vada fram i vatten vissa passager.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!