"Adrenalinkicken är obetalbar"

Sex dödsfall på fjorton månader.
Motocrossporten är inne i sin kanske mörkaste tid någonsin.
Camilla Nyberg kraschade i Boden och bröt benet en vecka efter att en 15-åring kört ihjäl sig i Västerås.
- Kraven på oss förare har blivit större, säger 25-åringen.

FARTFANTAST. Det var farten och hoppen som fick 25-åriga Camilla Nyberg att fastna för motocross. I juli bröt hon benet under en tävling men det har inte förändrat hennes kärlek till sporten. "Jag har redan varit ut och provkört lite grand", säger hon.

FARTFANTAST. Det var farten och hoppen som fick 25-åriga Camilla Nyberg att fastna för motocross. I juli bröt hon benet under en tävling men det har inte förändrat hennes kärlek till sporten. "Jag har redan varit ut och provkört lite grand", säger hon.

Foto: Andreas Wälitalo

Piteå2011-10-22 06:00

Camilla Nyberg från Piteå är en av fem tjejer från Norrbotten som tävlar i Nordcupen i klassen MX-Girls. Nyberg som sedan den här säsongen kör på en KTM 250 kubik fattade intresse för sporten av en ren slump. Hon testade på skoj en Kawasaki 125 kubik för fyra år sedan och fastnade direkt för upplevelsen.

Hon följde känslan och köpte sin första motorcykel.

Året efter gjorde hon debut på tävlingsbanan i Sorsele där hon ställde upp i motionsklassen. Camilla startade på sin nyinköpta Honda 250 och lyckades otippat vinna över en tjej med SM-meriter.

Stenen var i rullning.

Camilla känner att hon under sin relativt korta karriär hela tiden lyckats förbättra sin körteknik och under säsongen 2011 gav det resultat när hon gick upp i ledning i Nordcupen.

Det var på den positionen hon befann sig när olyckan var framme och tvingade henne till både körstopp och en tre månader lång sjukskrivning från rättspsykiatrin i Öjebyn där hon jobbar.

Tappade humöret
Camilla var inne på sitt andra varv i det första heatet när hon körde ihop med en annan förare och tappade dyrbara sekunder.

Och humöret.

- Jag blev lite irriterad (skratt) och i ren ilska försökte jag köra ikapp men redan i nästa hopp tre kurvor längre fram missade jag, berättar Camilla.

Hon beskriver hur hon fick ett kast i själva upphoppet och tappade fotgreppet från fotpinnen. Hon förstod direkt att det inte skulle sluta bra.

Högerbenet fick ta emot hela landningen och Camilla kände hur det liksom "knixade" till. Smärtan uteblev till en början och i stället kände hon en obehagligt brännande känsla.

- Men när jag försökte stödja mig på benet så kom smärtan och det var bara att stänga av hojjen. Jag försökte hoppa därifrån men det gick inte
utan jag fick lägga mig ner.

Olyckorna en tillfällighet
Camilla låg dåligt till på banan och riskerade att bli påkörd. Efter att flaggdomaren visat gul flagg (båda hjulen måste vara i marken) hämtades hon med bårbil och redan dagen efter opererades en märgspik in i smalbenet.

Camilla har nära till skratt men blir allvarlig när dödsfallen inom sporten hon älskar kommer på tal.

Från dödsolyckan i Västervik i juni 2010 där två 18-åringar omkom till dödsolyckan i Västerås i augusti i år där en 15-åring omkom har inte gått obemärkt förbi.

- Vi har haft en tyst minut under tävlingarna och arrangörerna har varit väldigt noggranna med att betona hur viktigt det är att acceptera gul flagg. Det finns inget sammanband mellan dödsfallen utan det känns mer som att det är ren otur att det har kommit samtidigt, säger Piteåföraren.

Hon menar att SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) har press på sig efter alla dödsolyckor.

Ett förslag som diskuterats är att införa fler hopp för att få ner farten.

Tycker du säkerheten är bra under tävlingarna?

- I de heat jag kört har det varit bra och det har fungerat med flaggning och sånt. Men visst finns det de som kör mot gul flagg och då är det föräldrar och tränare som måste ta tag i det.

Camilla tycker att det är i de yngre klasserna som olycksrisken är större.

- Det känns som att de äldre förarna tänker till lite mer. De chansar inte för att nå en bättre placering om det finns risk för att det kan bli farligt.

Är du rädd när du ramlar i en tävling?

- Oftast när du ramlar handlar det om att det tar tvärstopp i en kurva och du flyger över styret. Det går så fort så du hinner aldrig spänna dig och därför får du heller inte så ont.

Antalet tjejer som kör motocross har ökat men de är fortfarande för få för att köra renodlade tjejheat. Därför tävlar de mot killar från ungdomsklassen i MX2. Något som inte är helt optimalt tycker Camilla.

- De passar ganska bra att slå ihop oss eftersom de också inte är så många men samtidigt är det ganska stor skillnad mellan oss och det kan bli lite farligt ibland, säger hon och tar sin egen benbrotts-incident som ett
exempel.

Då blev nämligen en av förarna diskad efter att ha fortsatt köra trots att tävlingen hade flaggats av.

- I bland känns det som att den där placeringen blir lite för viktig för en del, säger Camilla.

Bara småpojkar
I eftersnacket kring dödsolyckorna har kritik höjts över att det är för mycket kubik i förhållande till förarnas ålder och storlek.

Camilla Nyberg håller med till viss del. Guldhjälmen har en klass för barn och knattar där fyra-fem-åringar kan få tävlingslicens.

- Det är lite otäckt ibland när man tittar på en tävling och tycker att de här kör helt galet hårt.

- Och sedan när de tar av sig hjälm och utrustning och så ser man att det bara är småpojkar.

I november ska hon tillbaka till jobbet och hon längtar redan till nästa tävlingssäsong.

Tävlingslusten är stor.

Tror du att du kommer att köra försiktigare i framtiden?

- Nja jag vet inte (skratt). Direkt efter olyckan började jag planera hur jag skulle komma tillbaka så snabbt som möjligt och jag har redan varit ut och provkört lite grann. Smärtan glömmer man snabbt.

Vad är tjusningen med sporten?

- Den där adrenalinkicken man får efter att man klarat ett hopp är obetalbart. Det finns inte många ställen du kan hitta något liknande.

Augusti 2011. En 15-årig pojke omkommer sedan han kört omkull och blivit påkörd av flera motorcyklar under SM-tävlingarna på Malmabanan i Västerås.

Augusti 2011. En 20-årig man omkommer sedan han landat fel
efter ett hopp vid en motocrosstävling i Vinäs utanför Mora.

Juni 2011. En 14-årig pojke avlider efter en krasch under Hälsingeracet i Ljusdal.

Augusti 2010. Under träning omkommer en 9-årig pojke på Svampa¬banan utanför Tomelilla i Skåne.

Juni 2010. Två 18-åriga män omkommer i en frontalkrock mellan två crossmotorcyklar i småländska Västervik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om