Dramatiskt när Månstråket avgjordes

Totalsegraren blev en västerbottning och flera favoriter fick bryta. Trots sin ålder bjuder Månstråket ännu på dramatisk rallykörning genom Råneåskogarna.

Fartdemon. Thomas Lahti står aldrig på bromsen, om det inte är för att ta en sladd, men under Månstråket gav bakaxeln upp och Lahti fick bryta.

Fartdemon. Thomas Lahti står aldrig på bromsen, om det inte är för att ta en sladd, men under Månstråket gav bakaxeln upp och Lahti fick bryta.

Foto:

Motorsport/Råneå2015-02-08 16:03

Efter en vecka av outtröttliga insatser av Råneås snöskottare var vägarna runt bygden plogade och förberedda för årets upplaga av Månstråket. En tävling som kombinerar veteran- och standardklasserna med en aning mer värstingbilar. Månstråket är också en del av DM och en av de äldsta rallytävlingarna i länet. Bland deltagarna fanns förra årets totalsegrare Peter Johansson och även 2013 års segrare fartdemonen Thomas Lahti. Men Kuriren träffade också ett nytillskott till rallysvängen, Boden MS-föraren Hendrik Andersson som gjorde sin första tävling i egen bil på förra årets upplaga av Månstråket.

– Då kom jag inte ens i mål, kanske var jag en aning överladdad. Så i år är målsättningen först och främst att komma i mål, sade Hendrik Andersson innan tävlingen.

Innan start håller han på att anpassa lufttrycket i däcken.

– Rally är en av de svåraste sporterna, just för att man måste köra beredd på att vad som helst kan hända. Men det fina är att alla hjälper alla, nu har jag gått runt frågat lite och fått idéer på vad det bästa lufttrycket kan vara, säger Hendrik Andersson.

Tyvärr blev det repris på förra årets deltagande, när Hendrik Andersson var en av de som fick bryta tävlingen efter en avåkning. Men han var inte ensam, även förste startande Robert Niemi, Kalix MK, avbröt tävlingen efter att han ovilligt parkerat i en snökarm.

– Jag styrde och hoppades att jag skulle komma upp på vägen igen. Men det hände inte. Så är det ibland, men det är ingen större fara med bilen, säger Niemi.

Innan det hade Robert Niemi legat hyfsat lika med Leif Jonsson, Sikfors SK, och men fick istället baxa bilen ur diket och se Jonsson ta hem segern i Veteranklassen. För Thomas Lahti blev det inte heller någon retur på tronen utan hans bakaxel gav vika och även han fick bryta tävlingen. Istället blev totalsegraren Vännäsföraren Mattias Rönnqvist med kartläsare Jonny Olofsson i en Mitsubishi EVO 9 med en tid på 29.18. Bästa norrbottningar blev Kenneth Andersson och Inger Lundberg från Piteå MS som körde Subaru Impreza med tiden 29.28.

– Jag vet precis när jag tappade chansen. Jag körde bort mig på första sträckan, och tappade flera sekunder. Jag försökte köra ikapp det men tyvärr gick det inte. Man kan säga att jag körde lite orytmiskt, säger Kenneth Andersson.

Du vet vad du skulle gjort åt det?

– Ja, det är bara trycka hårdare på gasen.

Även om det känns surt att förlora segern med några sekunder, så är Andersson ändå på bra humör efter tävlingen.

– Det var kanonkul att köra, och jättefint på vägarna. Riktigt kul faktiskt.

För bygden fanns ett glädjeämne, i form av Alexander Pettersson som körde snabbast i VOC-klassen på tiden 32.08. Med en bil som han köpt av en annan förare, Brage Lundmark.

– Nog är det kul att vinna, och speciellt när det är hemmatävling. Månstråket var första tävlingen jag körde med den bilen. Jag har fått ändra kör stil lite, då den är mjukare i fjädringen bak jämfört med vad jag är van vid. Först var det lite obekvämt men jag fick kläm på det på slutet.

Under prisutdelningen sitter Alexander Pettersson bredvid just Brage Lundmark som fick se sig besegrad av en ny förare i hans gamla bil.

Ångrar du inte att du sålde den nu?

– Jo lite kanske, lite surt är det, säger Brage Lundmark.

Till Alexander Pettersson säger han:

– Hur kör du egentligen, pojk? Du måste vara försiktig med bilen.

Segrarna i DM och FM

4WD och totalseger: Mattias Rönnqvist/Jonny Olofsson Vännäs MK/Umeå AK Mitsubishi EVO 9, 29.18

2WD: Peter Johansson/Tommy Jakobsson Morjärvs MS/Luleå MS Honda Civic Type R, 29.51

VOC: Alexander Pettersson Morjärvs MS Volvo 940, 32.08

Ekonomi: Dennis Jönsson/Jimmy Jönsson Luleå MS Volvo 940, 32.10

Volvo Original Cup: Johan Löfgren/Magnus Larsson NMS Boden Volvo 242, 36.35

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!