– Man har ju familj, barn och jobb. Så jag sa åt frun att det här bara är att sätta ihop en bil snabbt och sen köra.
Det säger Johan Riström om när han fattade beslutet att börja köra långloppstävlingen SDC 5000. Men han fick ganska snabbt höra att det inte riktigt blev som han lovade.
SDC 5000 (Skellefteå drive center) är förvisso både billigare och mindre tidskrävande än många andra motorsporter, speciellt när man kommer från Norrbotten eftersom alla tävlingar går i Fällfors i Västerbotten. Bilarna måste vara tvåhjulsdrivna, får inte ha mer än 150 hästkrafter och inte heller någon turbo – allt för att hålla sporten så billig som möjligt. Startavgiften till tävling kostar 3 000 kronor.
Men även om det är mer av en amatörsport så upptäckte Johan Riström och Mikael Jansson att de fortfarande har ambitioner och att det inte skadar att skruva lite i bilen.
Så visst har det gått både tid och pengar. Det har inte riktigt bara varit för ros skull de har kört. Men det har ju också gett utdelning.
Två av tre tävlingar har slutat med vinst för Team JMS, som förutom Jansson och Riström består av Umeåbröderna Ludvig och Jonatan Morin samt pappa Martin.
– I år har det gått riktigt bra. Två vinster och en andraplats, det går väl inte att säga annat. Men vi är ju också vana förare alla, berättar Mikael Jansson.
Mikael Jansson och Johan Riström är inte minst kända för isracing. Det har dock varit ett stort steg från isracing till den här typen av körning. I SDC 5000 kör man i fyra timmar och det lag (4-8 förare, max tio varv åt gången per förare) som har kört flest varv på banan vinner.
– I isracing är man van att köra åtta varv i högt tempo, nu ska man köra i fyra timmar. Det har varit en stor omställning. Men nu känner man dagen efter i kopplingsbenet att man har kopplat några gånger och det är skönt, menar Johan Riström som lyfter upp och vickar på vänsterfoten.
– Det kan vara svårt att hålla fokus. Det blir kanske 110-130 varv på en tävling totalt. Så mycket som man kör där tar det kanske fem år att hinna köra i en annan motorsport, säger Mikael Jansson.
Nu är det två tävlingar kvar i serien. Team JMS har guld i sikte. Nog var det tur att Mikael Jansson lockade tillbaka Johan Riström till bilen.
– Jag tänkte att jag måste få igång honom att köra igen och det tror jag inte att han ångrar i dag, säger Jansson och tittar mot sin teamkollega.
– Nej, det gör jag inte. Vi har haft roligt och det känns som att det här är på en lagom nivå.