25-årige Fredrik Westring har skruvat i bilar länge. Framför allt åt en annan mer välkänd Kalixförare vid namn Fredrik Tiger. Det var på grund av denne profil som Fredrik Westring överhuvudtaget äger med en driftingbil i dag.
– Jag har alltid skruvat åt Tiger och 2008 tror jag det var kom vi för oss att tävla. Han var så säker på att han skulle vinna, med sin erfarenhet och kunskap. Men då jag vann över honom, det var ju bara på skoj visserligen, kände jag att något stämde.
Senare på kvällen när de snackade om racet, påpekade Fredrik Tiger något avgörande för Fredrik Westrings seger.
– Han påpekade att jag åkte på sladd genom alla kurvor. I normala fall när man kör rally vill man ta kurvorna så rent som möjligt, men jag bara sladdade igenom kurvorna, säger Fredrik Westring.
Han hade då ingen bakgrund som rallyförare eller ens folkrace, i stället hade han lärt sig att sladda så som en del andra unga norrbottningar lär sig.
– På vintrarna har jag alltid sladdat, och där har man lärt sig mycket. Det är skillnad att sladda på snö och is jämfört med asfalt. På snön tar det inte stopp när man släpper bromsen som det gör på asfalt.
Under 2009 hjälpte Tiger honom med bil och annan sponsring och Fredrik Westring gjorde sin första tävling som driftingförare.
– Jag körde två tävlingar, där jag blev femma och trea. Då kände jag att det här var något som jag var duktig på och att jag kunde bli ännu duktigare.
Fredrik Westring återvände till garaget, denna gång för att bygga en egen bil från grunden. Fyra år och nära en halv miljon kronor senare senare stod den färdig.
– Många väljer att köra japanska bilar och en del köper en färdig bil. Men jag har alltid föredragit BMW och jag ville bygga min egen bil. När man sedan vinner eller när det går bra med en bil som jag skapat själv så är det en väldigt speciell känsla, säger Fredrik Westring.
Bilen, en BMW M3, har hjul som kan vinklas 70 grader, nära dubbelt så mycket som en vanlig bil, för att kunna styra sladden så bra som möjligt.
Ibland kan det dock uppstå oväntade problem när man bygger sin egen bil. När Fredrik Westring skulle testa bilen på bana för första gången i år så hände det som absolut inte får hända.
– Jag hade precis tagit mig ut på banan och det första som hände var att motorn sprängdes. Kolvarna kom ut genom sidan på blocket. Det är hårt, att få den smällen en vecka före första SM-tävlingen.
Direkt började jakten på delar till en ny motor och när Kuriren träffade Fredrik Westring hade delarna precis börjat ramla in.
– Nu behöver jag i alla fall inte fundera vad jag ska göra de närmaste dagarna. Det kommer bli en del nattjobb.
På torsdag reser Fredrik Westring och hans mekaniker Andreas Skarpsvärd ner till Eskilstuna för den första deltävlingen av fyra.
– På fredagen och lördagen är det träning, men det är inte helt perfekt att pröva en ny motor på plats för en tävling kan man säga. Jag kommer förmodligen att stirra mig blind på mätarna de första dagarna.
Efter andraplatsen i Northern Drifting Series förra året var satsningen på SM det naturliga steget i utvecklingen men drömmen är större än så.
– Visst är det långt, jag har 60 mil enkel väg för den närmaste tävlingen, men jag känner själv att det här är enda vägen för att kunna utvecklas om förare. Den första drömmen är att bli svensk mästare, men den stora drömmen är att tävla mot världseliten i USA.