Efter det kom fram att Norrbotten har två anbud var kritiker från det första alternativet oroliga för att två anbud kan få det att framstå som ett splittrat län i rallyfrågan, en fara som här bekräftas av rallyorganisationens vd.
– I Norrbotten kan jag väl säga att det inte känts som de varit helt överens om vad Norrbottens förslag är, säger Glenn Olsson till VF.
– Det har funnits en del interna diskussioner kring vad det är Norrbottens ska representera. Vår uppfattning är att Norrbottens första alternativ är det med Luleå och Boden som plattform.
I en intervju med Sporten förtydligar Glenn Olsson att han uppfattar alternativet med Luleå och Boden som det anbud som det offentliga stöttar mest, alltså det kommunerna och regionen ställer sig bakom.
– Vi tycker inte något om något alternativ ännu. Det som komplicerar är att det inte finns en gemensam agenda från Norrbottens samlade krafter, säger Olsson.
Rally Sweden AB väljer mellan att alternativet att behålla rallyt i Värmland tillsammans med Dalarna, ett alternativ i Östersund, ett i Umeå och så de två alternativen i Norrbotten. Enligt Glenn Olsson bör ett beslut fattas i februari för att det ska kunna bli ett bra arrangemang 2022.
Men arbetet har inte påskyndats av att det har varit interna konflikter inom bilsportförbundet och att förbundet och Rally Sweden har haft olika uppfattning om Svenska rallyts framtid. Svenska bilsportförbundet och Uvån Näringslivscenter är också inne i en process där Rally Sweden AB kan säljas.