Förra säsongen körde han i stort sett ingen rallycross alls. När pandemin kom fattade han beslutet att bygga om bilen istället för att tävla. Jo, en tävling körde han till slut. SM-finalen i Arvika.
– Och där fick jag växellådsras i semifinalen. Jag hade vunnit hela dagen och hade vinsten i semin säkrad när den gick sönder, säger 23-åringen.
Trots att Simon Tiger inte tävlade mer än så var det ett hektiskt år.
– När coronan kom bestämde vi oss för att bygga om motorn istället och skippade säsongen, förutom sista tävlingen. Men när jag skulle köra sista tävlingen var vi ju tvungna att få bilen färdig och det var precis att den blev klar samma vecka som tävlingen var. Dagen innan vi skulle åka var det fel på bilen när vi testade den, så vi fick skruva på den in i det sista.
Det gick bra och, förutom att växellådan gick sönder, är han helt nöjd med sin BMW M3 E30 som den är nu.
– Jag kommer köra den precis som den är nu. Bilen vi har nu... jag tycker att det är den bästa bilen i Sverige i den här klassen.
Simon Tiger bytte sin Volvomotor till en Wankel med turbo.
– Den ger mycket mer effekt, ungefär 100 hästar fler än den gamla. Nu är det 500. Och så får den ett fränare ljud – jag gillar ju att låta lite illa när jag kör också, säger Kalixföraren som numera bor i Luleå.
I år ska Tiger köra i Rally X Nordic. Den nordiska serien har en ny öppen klass för tvåhjulsdrivna bilar som går att likställa med SM-seriens supernationella klass. Det här nappade Tiger på direkt.
– Det är fritt fram att välja motor och vikter. Du får köra nästan med vad du vill och trimma bilen hur du vill. Det kommer bli så fräna bilar.
Nordiska serien avgörs över sju deltävlingar i fyra olika orter. Första tävlingen går i danska Nysum 1 maj.
– Jag tror att det blir en häftig serie att köra. Förhoppningsvis kommer det finnar, norrmän och danskar också. Jag hörde att det är många förfrågningar från förare från Belgien och andra länder också, för det är en av världens bästa serier.
Hur trygg är du med att säsongen går att genomföra?
– De körde på under hela förra säsongen när pandemin var som värst i början. Jag trodde inte att det skulle gå, men de löste det väldigt snyggt och det är sagt att det ska köras, även utan publik, i år också.
När ska du testa bilen igen?
– Så fort vi får möjligheten. När det börjar tina i södra Sverige med bar asfalt och när någon bana har öppnat igen så brukar vi åka ner till Strängnäs ett gäng och testa bilen.
Hur sugen är du nu, efter att du ställde in förra säsongen?
– Jag är så sugen att bara få köra bilen igen. Nu när det blir den här nordiska tävlingen också är jag extra sugen att köra. Det är fränare bilar och jag är jävligt sugen på att tävla mot dem. Men jag är sugen bara på att få starta bilen och bränna några varv, för jag fick ju inte köra så mycket i fjol. Så nog kliar det i fingrarna.
Kan du ha tappat något när du inte kört på länge?
– Jag kan ju inte säga att jag har tränat så mycket. Men det där sitter i ryggmärgen. Jag får träna mycket i början av säsongen och se till att bli av med rattrosten och då brukar jag komma tillbaka väldigt fort.
Du har inte riggat upp virtuell station hemma?
– Jag har ett tv-spel som jag kan spela på ibland, men det är mest mot polare för skoj skull.
Kan de slå dig?
– Nej, nog har de svårt. Är det bilspel så är jag alltid lite före.