Sedan ledaren Tommy Carlström drabbats av motorhaveri kunde Daniel Loggert skapa ny glöd i serien genom att köra hem två fina segrar.
Det verkar inte vara något slut på problemen för Piteåföraren Carlström. Den ovanliga S2000-Hondan brukar synas i täten men har också inneburit en del huvudvärk så här när det börjar brännas, i slutet av serien. Knappt hann Tommy Carlström reparera efter sitt kamkedjehaveri senast så var det dags igen. Bilen hann inte långt i Morjärvtävlingarnas första heat innan motorn rasade – igen. Bakom låg Daniel Loggert, Älvsbyn, som kunde köra till överlägsen seger.
– Det känns bara bra just nu, allt funkar, sa en glädjestrålande Loggert efter den triumfen. Då återstod dagens andra heat – och Tommy Carlström hade gjort upp med dubbklassföraren och klubbkollegan Harry Johansson om att få låna dennes Opel Ascona till sista heatet. Men så var det ju det där med turen: Johansson hann inte mer än ut på banan i sin klass innan han smällde våldsamt med Umeåföraren Johan Sandow. Bilarna gick åt skogen och Tommy Carlströms dag med dem.
Men en förare såg ljuset i all olycka.
– Det är klart, nu är det ju tävling inför Kalix. Allt för spänningens skull, det blir roligt att få köra om det även om jag lider med Tommy, säger Daniel Loggert efter att ha kört hem också det andra heatet i samma överlägsna stil.
I långnabbklassen körde Umeåföraren och serieledaren Håkan Johansson hem en andra- och en förstaplats. Älvsbyföraren Niklas Mörtsell segrade i första heatet – men den som kunnat hota i båda var Lars Englund, Kalix. Om det inte varit för det där med turen. En punktering i första heatet och en havererad hjulupphängning bak i andra saboterade två stabila andraplatser.
– Jag kom i mål i alla fall, det är ju roligt, summerar Englund ironiskt.
En annan förare som gick utmärkt så länge bitarna höll var Kalixkollegan Anders Danell. En lysande start i dubbklassens andra heat följdes av ytterligare en vid omstarten efter Johanssons och Sandows olycka – och sedan var det bara att defilera till prisbordet. Eller..?
– Det kändes som att jag hade det i en liten ask. Körningen gick j-kla fint tills det här hände, då är det svårt att styra, konstaterar han med en blick mot den brustna bärarmen fram.
För tunga Kalixhoppet Niklas Sandström blev det tvärstopp på startlinjen i första långnabbheatet och i andra efter några hundra meter, båda gångerna på grund av en havererad drivaxelfläns.
– Så är det, grejorna blir sämre med tiden. Men jag kommer med nytt till Kalix, lovar han.