Slog personbästa med miljonbilen: "Det var dags att köra fort igen"

Janne Brännvall är snabbare än på 18 år. Med sin miljonbil vill han charma publiken på hemmaplan – och sedan ta sikte mot Europatoppen. "När folk ser bilen blir de nästan förskräckt av hur frän den är", säger gymnasieläraren.

Foto:

Motor2019-07-03 07:00

0–259 km/h på 4,3 sekunder.

Så lyder Janne Brännvalls nya personrekord i Top Doorslammer.

Tiden sattes den gångna helgen på en SM-tävling i Sundsvall.

– Det är himla roligt för jag börjar få en jäkla bra fart på bilen. Jag har kämpat för att komma ner på mitt personbästa från för 18 år sedan. Så nu var det dags att köra fort igen, säger Janne Brännvall.

I början på 2000-talet var Luleåbon en av Europas snabbaste förare och körde då 4,42 på en EM-tävling i Finland 2001. Men därefter sålde han bort sin Chevrolet Camaro -68 och tävlade inte igen förrän tio år senare, då han köpt tillbaka den.

Brännvall har kämpat för att komma tillbaka till gamla prestandan, men stött på problem längs vägen.

När han satsade hårt för två år sedan visade sig bilen vara för tung när han skulle köra en EM-tävling i Tierp.

Den får max väga 1 270 kilo och nu har teamet lyckats få ner vikten till 1 245 kilo.

– Chassit och karossen är kvar, men allt annat – bakaxel, växellåda, koppling och motor – är bytt till det senaste som finns. När folk ser bilen blir de nästan förskräckt av hur frän den är – och den är lika snygg på insidan som utsidan, säger Brännvall.

Tidigare år har han bland annat haft en Luleå Hockey-logga på bilen, samt lackat den efter en orkidé på Hawaii som bytte färg beroende på om solen var framme eller inte.

I år det ett annat tema.

– Kyrkogårdstema. Den är blå med liemannen och temat är att vi ska ta skalper. Vi är med för att vinna, inte för att delta.

I en sport där detaljer är allt kan även de minsta förändringarna ha stor betydelse för resultatet. Brännvall berättar att 50 kilos bantning på bilen per automatik ger cirka 0,1 sekunder. Lättare material, såsom kolfiber, är därför eftertraktat.

Men till det tillkommer också en kostnad. Och det är ingen billig sport.

Bilens värde överstiger miljonen och bara motorn, en kompressormatad Brad Anderson fathead hemi, går lös på cirka 750 000 kronor.

– En riktig dyrpjäs. Det är det absolut senaste du kan ha och den är fruktansvärt vass.

Hållbarheten är dock bara 90 sekunder med full gas, sedan är motorn slut.

– Det motsvarar ungefär 16 fullgasrepor, eller två tävlingar. Sen måste du byta ut vevstakar och det kostar ungefär 20 000 kronor.

Men det räcker inte bara med en stark motor, det gäller även att kunna få ner fordonet i backen.

– Tidigare har jag tappat fäste hela tiden. I fjol på Mantorp började den kasta som en galning efter 100 meter. Det blev så hårda kast att framvagnen havererade. Det ska inte kunna hända, men det hände mig. När du väl sitter där så är det inte bara att hålla fast ratten och så kör den rakt fram. Den går sällan rakt fram för den är så aggressiv.

Och med aggressiv menas 0-100 km/h på 0,8 sekunder.

– Det räcker att du tangerar pedalen så går den 100 blås på en gång.

I Sundsvall räckte hans nya personliga rekord till en fjärdeplats totalt. Kylan gjorde det svårt med fästet och Brännvall laddade lite för mycket inför finalen med ytterligare 400-500 hästkrafter. Banan hade behövt vara varmare för att han skulle komma ner ordentligt med bilen.

Nu är målet är att lyckas vinna största klassen, Top Doorslammer, i Piteå på Midnight Sun Festival i helgen. Då lär det krävas tider ner mot fyra sekunder.

– Vi åker absolut dit för att vinna nu när vi har fått ordning på grejerna. Vi har en jättestor chans att ta hem allt i Piteå.

Bilen är byggd för att kunna tävla i både Promod och Top Doorslammer. Det är 19 år sedan han vann på hemmaplan i Piteå och nu hoppas alltså Brännvall kunna upprepa det.

– Drivet är att vinna. Jag ger aldrig upp, det är bara så. Många har sagt: "hur orkar du Janne?", men jag vet att det krävs att jag får tag i rätta grejerna. Jag har behövt bygga i steg för att få den här prestandan och nu kan jag vinna vad som helst, även EM-tävlingarna med den här.

Just EM väntar 24-27 augusti då han ska tävla i Tierp Arena.

– Nu är det SM-tävling, vilket är häftigt, men det blir som en liten uppvärmning inför Tierp, säger Brännvall som till vardags är lärare på industriprogrammet i Luleå gymnasieby.

– Det är många elever som kommer och tittar i Piteå, så det blir kul. Då gäller det för mig att prestera, säger han och skrattar.

Janne Brännvall

Ålder: 50 år.

Smeknamn: ”The Pro Mod King”.

Märke: Chevrolet Camaro -68.

Klass: Pro modified (och Top Doorslammer).

Bilens värde (inkl allt): Över 1 000 000 kronor.

Drivmedel: Kemiskt ren metanol.

Motor: Kompressormatad Brad Anderson fathead hemi 6.

Effekt: 3 500+ hk.

0-100 km/h: 0,8 sekunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om