För motorintresserade i Norrbotten är Janne Brännvall inget nytt namn. I dag bor han i Böle, Råneå, och jobbar som yrkeslärare på industriprogrammet i Luleå gymnasieby.
I två decennier har han tillhört de allra främst inom dragracingen och nått framgångar både lokalt och internationellt.
2001 var han snabbast på en EM-tävling i Finland efter att ha kört 0-330 km/h på 6,88 sekunder.
Nu vill Brännvall återigen högst upp på pallen.
I veckan avgörs en EM-tävling i Tierp och då står 48-åringen på startlinjen.
– Det är full satsning för att vinna. Bilen är byggd för att köra snabbast, säger Brännvall.
Under torsdagen rullar teamet söderut med den enormt kraftfulla Camaron som har uppmätts göra 0-100 km/h på 0,8 sekunder och som har en Chrysler Hemi kompressormotor som pumpar ut 3 500–4 000 hästkrafter. Bara motorn kostar cirka 800 000 kronor och bilens värde överstiger miljonen.
Men det är inte bara råstyrka inuti bilen. Janne Brännvall har också varit mån om det yttre.
– Den är lackad efter en orkidé på Hawaii som är svart på kvällen och lila på morgonen när solen kommer. Bilen går i de färgerna också. Jag kan vinna en bilutställning lika gärna som tävlingen.
Vad är det som driver dig?
– Jag byggde den snabbaste bilen när jag höll på förut. Nu är jag snart 50 år så då tänkte jag att det är dags att bygga den snabbaste bilen igen. Sporten börjar bli väldigt stor också, så det är fränt.
För att kunna satsa fullt ut behövs dock en hel del sponsorer. Bland annat stödjer Luleå Hockey Janne Brännvall och som tack har han föreningens logga på huven.
– Många kommer fram på tävling och undrar vad det är när de ser Luleå Hockeys märke. Då brukar jag säga att det är Norrbottenskraft. Tanken är att jag ska ställa ut bilen på Coop Arena några matcher, men det är inget som är bestämt än.
Vinnaren av EM-tävlingen får cirka 100 000 kronor, men det är tuff konkurrens med 20 team från hela Europa. Först körs kval och då gäller det att vara bland de 16 bästa för att ta sig vidare till elimineringen. För att vara med i toppen tror Brännvall att det krävs tider kring 5,8 sekunder på 0-400.
– Och min bil är byggd för de tiderna.
Vad tror du om chanserna att vinna?
– Chansen finns, men det ska hålla hela vägen. Jag har trott att jag ska köra de tiderna redan för ett år sedan, men bilen har gått sönder hela tiden. Drivlinan orkar inte hålla emot vridmomentet för den är så jävla extrem den här motorn. Jag har haft problem med att växellådan har rasat på löpande band och att bakaxeln har pulveriserats.
Återstår att se om Brännvall kan komma hem med en framskjuten placering – och en hel bil.