I helgen avgjordes Rotax Max världsfinal (VM) i Algarve.
Luleå MS-föraren Andreas Bäckman, 20, från Boden tog sista chansen och kvalade in till mästerskapet efter en seger i Italien för två veckor sedan. Men det rådde inga tivel om att han förtjänade biljetten.
Under hela tävlingsveckan tillhörde han de tre snabbaste förarna i klassen Rotax 125 Max DD2, där 72 deltagare var uttagna.
I finalloppet startade han också som trea, fick en bra start och redan i den första kurvan gick han upp på andra plats. Det blev också starten på en intensiv jakt på ledaren Ferenc Kancsar från Ungern.
– Han fick en lucka direkt och trots att jag körde ganska bra lyckades jag aldrig komma nog nära för att försöka köra om honom, säger Andreas Bäckman.
När Luleåföraren passerade mållinjen efter 20 varv, skiljde det 1,6 sekunder upp ungraren.
– Direkt efter målgången var jag väldigt besviken. Jag ville gärna vinna och kände att jag kunde ha tagit honom om jag kommit närmare. Men nu när det har sjunkit in är jag väldigt stolt över silvret. Jag är ändå en av de två bästa förarna i världen, säger han.
Det ska han vara också. För ingen annan svensk förare har slutat lika högt i ett världsmästerskap i klassen 125 Max DD2. En speciell klass då dels alla förare kör med samma motorer och bilar och dels eftersom lotten avgör vilken förare som kör vilken bil.
– I andra klassen kan materialet styra utgången mer, men här handlar det om vem som är bäst förare. Det gör att det känns extra roligt att tillhöra toppen.
Den här säsongen har Andreas Bäckman tävlat i både DD2 och KZ som är en snabbare klass. Och även om han är sugen på att köra för VM-guldet i DDS, talar mycket för att satsningen blir i en annan klass.
– När man byter klass tar det ett tag innan man hittar rätt körstil igen. Det har fungerat okej ändå, men jag kommer nog att köra en klass och försöka få ut maximalt i den. Helts vill jag köra KZ.
Framförallt är det utmaningen att mäta sig mot bättre förare som lockar.
– De jag tävlar mot i KZ är professionella förare och kör gokart varje dag. Det är betydligt tuffare racing där, men jag känner att jag har fått upp farten bättre. I början var jag jättelångt efter, men nu känner jag att jag är med fartmässigt. Även bland de bästa i världen. Nästa år vill jag vara med i toppen.