Visionen är 100

Luleå Hockey städar upp i organisationen och bygger för framtiden.
? Vi vill inte hamna i elitseriens B-lag, därför måste vi spänna bågen rejält, konstaterar klubbordföranden Curt Johansson och får medhåll av klubbdirektören Hans Chrunak.

LULEÅ2005-10-28 06:30
Vid en presskonferens på torsdagen berättade klubben om det arbete som den nya styrelsen med Curt Johansson i spetsen tillsammans med nye klubbdirektören Hans Chrunak, lagt ner för att även skapa elitserieklass på föreningens organisation.<br>&nbsp;? Vi har vänt på varenda sten i föreningen för att bygga en bra bas att stå på. En bas där alla krafter glasklart ska veta vad som gäller. Vi känner också att det blåser andra och positivare vindar i föreningen nu, fortsätter LHF-basen.<br>Han erkänner utan omsvep att det under flera år funnits inre spänningar i föreningen, men att man nu arbetat hårt för att skapa ordning och reda.<br>I det arbetet har också en ny vision för klubben sett dagens ljus. Den kallas Vision 100 och speglar utvecklingen i föreningen fram till 2010.<br>I visionen vill man att Luleå Hockey till 100 procent ska bli en angelägenhet för alla norrbottningar. Medlemsantalet ska ökas med 100 procent, 100 nya sponsorer ska skaffas, och klubbens omsättning ska öka från 60 miljoner till 100 miljoner. För att nå det målet krävs även samarbete med sponsorer utanför länet.<br>Vill köpa arenan<br>&nbsp;? Vi vill också nå en hundraprocentig beläggning i vår arena. Idag har vi 86 procent medan exempelvis Jönköping till 99 procent fyller sin hall med publik.<br>Andra övergripande mål är att uppnå 5?7 miljoner i eget kapital för att nå en större flexibilitet i ekonomin. Det har inte föreningen nu, men så kan det bli om omsättningen ökar med 25 miljoner upp till målet 100 miljoner. Luleå HF ska fylla Coop och ge underhållnig till alla kategorier.<br>&nbsp;? Kvinnor och barn är en målgrupp som vi måste nå i högre utsträckning.<br>När det gäller Coop Arena ska under hösten utredas om det finns fördelar för Luleå Hockey att ta över driften, och på sikt köpa fastigheten.<br>&nbsp;? Ekonomiskt kan det vara en fördel, och du gör också som du vill om du har driftavtal, eller äger, konstaterar Hans Chrunak som har jobbat en hel del med drift av hallar i Malmö och Helsingborg.<br>SM-guld om tre år<br>Sportsligt skissas också en rad mål för de närmaste åren. Dit hör en given plats i elitseriens toppskikt.<br>&nbsp;? Vi ska också vinna SM-guld inom tre år. Ett tufft mål, men vi måste våga sikta högt, konstaterar Luleå Hockeys ledning.<br>En fortsatt utveckling av ungdomshockeyn till landets bästa, ett tätare samarbete med övriga föreningar i länet och en utveckling av damishockeyn, är också inslag som får högsta prioritet.<br>&nbsp;? Vi vill ha minst 100 flickor som spelar hockey och en egen sektion för tjejerna, konstaterar Curt Johansson.<br>Tidigare TK (tävlingskommittén) upplevde en turbulent tid i våras, och styrelsen har nu tagit lång tid på sig att jobba fram en ny organisation.<br>Istället för tidigare TK tar nu det nya sportrådet över jobbet runt laget. Där kommer fortfarande fem personer att jobba. Två är nya, nämligen ordföranden Anders Ahnqvist och klubbdirektören Hans Chrunak. De tre som finns kvar är Hans ?Nobbe? Norberg ( språkrör och värvaransvarig) samt Lars Edström och Lars Modig (ledamöter).<br>Klubbdirektören Hans Chrunak klargör sin roll:<br>&nbsp;? Jag kommer inte att lägga mig i valet av nya spelare, för den biten kan jag inte. Men jag kanske tillföra kunskap i andra frågor. Som i hur en bra ledare ser ut, exempelvis.<br>En allt viktigare bit för att nå framgång, för en förening som ekonomiskt inte kan konkurrera med storklubbarna ,är scoutingen av spelare.<br>Där struktureras nu vilka som har ansvar att hålla ögonen på de olika nivåerna. Här ska tränarna håll koll på elitserien, ?Nobbe? Norberg på NHL, Jonas Andersson Junkka på Finland och Roger Rönnberg på juniorsidan. När det gäller allsvenskan, division I och II är rollen än så länge vakant.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!