SmÄ bilar krÀver stor precision

JodÄ, det kan sÀgas direkt.
Miniracing Àr en sport i samma bemÀrkelse som skytte, bowling och andra precisionssporter.
Kuriren testade - och hade svÄrt att hÄlla tungan i munnen.

LuleÄ2007-07-24 06:00
Det krÀvdes en hel del planering för att styra upp testet av miniracing. VÀder och vind stÀllde till det för sjÀlva testet, men till slut blev det av - nÀr vÀdret vÀl tillÀt.
Norrbottens-Kuriren besökte miniracingbanan pÄ Kallaxheden dÀr ett tiotal entusiaster fanns pÄ plats för att guida oss in i racingens underbara vÀrld.
Magnus Wiklund, 22 Är, Àr en av LuleÄs frÀmsta experter pÄ miniracing. SÄ sent som för ett par veckor sedan tÀvlade han i nordiska mÀsterskapen dÀr han kom nia.
BÀttre hjÀlp kan man inte fÄ.
En miniracingbil Àr sÄledes en radiostyrd bil, nedskalad, men annars i princip som en riktig racingbil. Den drivs antingen pÄ el eller metanol. Bilen som jag fick testa drevs av metanol och pÄ LuleÄbanan kommer den lilla saken upp i drygt 70 kilometer i timmen. MÀktigt för ett fordon som vÀger som mest 1.750 gram.
Magnus Wiklund berÀttar om sporten som han har fastnat för. En billigare variant av motorsport.
Mindre saker - mindre kostnad.
Helt gratis Àr det dock inte. En bil som Magnus Wiklunds kostar nÀrmare 17.000 kronor och det Àr med hjÀrtat i halsgropen som jag inser att jag ska manövrera detta fordon.
- Det gÀller att vara kall. Man fÄr inte bli lÀtt stressad, sÀger Magnus Wiklund.

Total tystnad
Under en tÀvling stÄr alla deltagare pÄ en stÀllning dÀr man överblickar banan. Domare kontrollerar att deltagarna Àr tysta.
Jag blir dock lite fundersam om det inte blir hÀtsk stÀmning nÀr bilar krockar, för det hÀnder att det krockas.
- Tycker ÀndÄ att det Àr ganska stÀdat, konstaterar Magnus Wiklund.
Han har tÀvlat i miniracing sedan 1999 men tillhör ÀndÄ ungdomarna i klubben nÀr det gÀller den grenen. Tjejerna flockas inte direkt kring miniracingbanan heller Àven om Magnus Wiklund poÀngterar att det finns tjejer i södra Sverige som Àr riktigt duktiga.
TÀvlingarna funkar annars nÀstan som riktiga formel 1-tÀvlingar, förarna har mekaniker som sköter dÀckbyten och tankningar.
- Farsan hjÀlper till men han Àr inte sÄ snabb pÄ att tanka Àn, sÀger Magnus Wiklund och skrattar.
För Magnus Wiklund handlar det om att utvecklas inom sporten och köra större tÀvlingar.
För min del handlade det om att ta sig ett varv runt den drygt 200 meter lÄnga banan utan att köra av.
Det gick - sÄ dÀr.
Första tanken blev det mest för Magnus Wiklund att hÀmta bilen ute i "ruffen" dÀr jag allt som oftast placerat den. Eftersom det Àven var andra bilar pÄ banan gÀllde det att försöka hÄlla sig nÄgorlunda rakt för att inte

orsaka en masskrock.
Jag lovar att det krÀvdes
koncentration. SjÀlva styrkontrollen ser ut ungefÀr som en pistol dÀr man gasar pÄ avtryckaren och styr med en ratt som sitter vid sidan av. Efter andra tanken började det ta sig. Eller i alla fall trodde Magnus Wiklund det. Helt plötsligt gasade bilen pÄ som tusan och jag sÄg ut att ha blivit en expert pÄ nolltid.

Snabb förbÀttring
Det visade sig inte riktigt överensstÀmma med sanningen.
Niklas Andersson och undertecknad genomförde en tvÀttÀkta kupp dÀr vi helt enkelt bytte bilar. En nÄgot chockad Magnus Wiklund sÄg pÄ nÀr bilen pÄ ett rent expertmÀssigt sÀtt lotsades runt banan.
Humor pÄ hög nivÄ.
NÄja, nÀr vi bytt tillbaka konstaterades det att jag minsann tagit mig litegrann.
Taktiken som jag lÀrt mig av min rallyförare till pappa, att rulla in i kurvorna och sedan gasa ut, fungerar alldeles utmÀrkt Àven i miniracing. NÀr sedan Niklas Andersson, som för stunden blev min nya guide nÀr Magnus Wiklund fick springa runt och hÀmta bilen utanför banan, upplyste mig om att bilarna faktiskt tÄl en hel del provade jag att gasa pÄ.
Men det slutade - i en liten avÄkning.
Om man sÀger sÄ hÀr - Magnus Wiklund fick ett rejÀlt motionspass.
- Jag tycker du var riktigt bra ÀndÄ. För att vara första gÄngen, berömmer han.
Miniracingen lÀmnade sÄledes positiva intryck och det kan bli en repris.
Antar att jag inte kommer nÀrmare formel 1 Àn sÄ hÀr.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om