Luthström varvar upp
Förra året fick han ett wild card till historiens första vinterenduro-VM i Östersund. Nu har Luleå-talangen Erik Luthström, 22, kvalat in på egna meriter och varvar upp för sin andra VM-start. - Jag siktar på en topp-10-placering, säger Erik förhoppningsfullt.
- Jag tog VM-poäng när jag blev 16:e man vid förra årets VM, och alla som tagit VM-poäng får fritt anmäla sig, berättar Erik Luthström när Norrbottens-Kuriren träffar honom före avresan till Östersund i går.
Att tävla på elitnivå i enduro är ingen enkel satsning utan kräver stora resurser.
Utanför företaget i Gammelstad där pappa Lars jobbar står en stor buss med släp där Erik Luthström på sin KTM-hoj är avbildad på utsidan, och plats finns inne i släpet för hojen under de långa transporterna till olika tävlingar.
Får stöd av föräldrarna
I bussen kan Erik och hans föräldrar Lars och Louise bo under tävlingsresorna, och så blir det också nu under VM. Mamma sköter mathållningen och pappa mekanikerjobbet.
- Utan det stödet skulle jag inte kunna hålla på med det här, berättar 22-åringen.
Vid VM i Östersund har han också fått ytterligare förstärkning på servicesidan av kompisen Andreas Sjöberg.
I går åkte teamet till VM-staden i Jämtland för att förbereda sig för VM-tävlingarna som avgörs i två tävlingar, lördag och söndag.
Och Eriks förhoppningar om en bra körning är ganska stora.
- Det är hela 56 förare i juniorklassen, men jag hoppas och tror på en plats bland de tio bästa, säger Erik Luthström tufft.
Optimismen grundar han bland annat på det fina SM-race han gjorde i början av februari i Enköping då han kom trea och var bara 32 sekunder från andraplatsen. Segern där gick till Tomas Karlsson.
Luthström tror också att en svensk kan vara med och kriga om VM-guldet i klassen.
- Det är Joakim Ljunggren som vann juniorklassen på VM i fjol. Men det är svårt att bedöma vad utlänningarna i fältet går för. Jag vet dock att både Finland och Polen har duktiga förare.
Visade styrka i Novemberkåsan
Erik Luthström ser gärna att det bli en krävande tävling i Östersund.
Det tror också pappa Lars skulle passa honom:
- Eriks styrka är uthålligheten. Ju längre körning desto bättre. Dessutom är han bra om det är stenigt, avslöjar Lars Luthström.
Ett bevis på Eriks uthållighet är hans insats i klassiska kraftprovet Novemberkåsan i höstas. Där startade 300 förare.
Av dem kom 17 i mål, och en av dem var Erik Luthström.
- Jag var fjärde junior i tävlingen som verkligen var krävande. Jag körde oavbrutet från tio på dan till fyra på natten och levde på sportdryck. Det tog två veckor för mig att återhämta mig efter den tävlingen, berättar Erik .
Så hårt blir inte VM i helgen, men tufft ändå.
- Det svåra är att hålla sig på hjulen. På vintern kan spåren bli 40 centimeter djupa och det är svårt att hålla balansen i de smala hjulspåren. Garanterat blir det också vurpor och det gäller att minimera dem på specialproven.
15 minuter på sig att byta däck
Varje tävlingsdag innebär ganska bökiga transportsträckor och tre specialprov. Körtiden totalt blir uppemot sex timmar och av den är en till en och en halv timme specialprov.
Efter första tävlingsdagen ställs också Erik på prov när han själv, utan minsta hjälp, har 15 minuter på sig att byta däck på sin 450 kubiks KTM-hoj.
- Det blir säkert stressigt, jag siktar på att hinna byta ett bakdäck i år. I fjol bytte jag inget däck, men det är nödvändigt för att göra ett bra resultat, konstaterar Erik som gärna vill lyckas.
Inte minst för att få lite lättare att hitta sponsorstöd för sin endurosatsning. Det är en dyr hobby, bara hojen kostar 83.000 kronor och resor till och från tävlingar drar stora pengar.
Hur stora vill varken han själv, eller pappa Lars räkna ihop.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!