Luleå får egen skidtunnel - om medborgarförslag går igenom
Värmländska Torsby har sin skidtunnel, som Norrbottens-Kuriren berättade om i ett stort reportage i går. Men det finns också krafter som jobbar för att bygga en skidtunnel i Luleå. Skidintresserade entrepenören Kjell Selin, Gammelstad, har lämnat in ett medborgarförslag till Luleå Kommun där han pläderar för ett bygge av en skidtunnel i Luleå.
I framtiden är det dock en skidtunnel eller konstfrusna skidspår som gäller.
Jämför med hockey
I sitt förslag till kommunens styrande pekar Kjell Selin på de förändringens vindar som skett inom andra idrotter och nämner bland annat hur ishockeylagen först spelade på uppskottade sjöar, sedan på rinkar med konstfrusen is och i ett tredje steg i ishallar.
En utveckling som i dag ses som självklar för att bedriva seriös hockeyverksamhet.
- Vilka spelare eller vilken publik skulle ställa upp och gå till en utearena en kall blåsig vinterdag eller en dag när temperaturen helt plötsligt stigit och isen är fylld med vatten...?, frågar sig Selin och pekar på att även bandysporten nu bygger hallar och att fotbollen har sina uppvärmda planer och inomhusarenor.
För skidåkarna är verkligheten en annan.
- De har fått hålla till godo med vad naturen kunnat erbjuda. I bästa fall har konstsnö forslats ut på en kort slinga. Men nu händer det saker runt om i landet, mycket beroende på klimatförändringen som gör att snön kommer i mycket mindre omfattning och mycket senare.
Stor turistattraktion
Selin betonar att det även vid Norrbottens-kusten varit svårt att åka skidor före jul.
- Ser man då att vi har två-tre veckor mitt i vintern som är för kalla för skidåkning så blir det inte mycket säsong kvar.
I det läget tycker inte Kjell Selin att det är anmärkningsvärt att Finland, som byggde sin första skidtunnel i Vuokatti 1997, nu har ytterligare tre tunnlar.
Nu finns en i Sverige, i Torsby, och ytterligare några tunnlar är på gång. Bland annat på Södermalm i Stockholm, Upplandsbro kommun och Ullnasjön i Täby kommun samt Skate-ås i Göteborg och Bjurlövs kommun nära Malmö. Även Meråker nära Jämtlands-gränsen i Norge planerar en skidtunnel.
- Kommunerna har insett att förutom att de ger invånarna bästa service så är också skidtunnlarna en stor turistattraktion.
"Frozen Track" är ett alternativ till tunnel och en sådan anläggning är på gång i Mora, i form av ett 5 km långt konstfruset skidspår med garanterad snö mellan oktober och mars.
Asfalterad rullskidbana
Selin erkänner att skidtunnel kostar pengar.
- Den är inte billig. Torsby gick på 61 miljoner med skidskyttestadion. Göteborgs-tunneln beräknas kosta 30 miljoner. Mycket pengar förstås, men jämför detta med exempelvis nya Swedbank Arena i Örnsköldsvik som invigdes 2006 och omsluter cirka 235 miljoner samtidigt som kommunen där investerar 17,8 miljoner i upprustning av deras skidstadion och skidspår. Bland annat ingår en 7 kilometer lång asfalterad rullskidbana, som de konstsnöbelägger i den satsningen, och för det får de EU-bidrag. Det är intressant tycker jag, konstaterar Selin.
Grön i ansiktet av fotboll
Kjell Selin berättar för Kuriren att han själv också varit i Torsby i juni och testat skidtunneln.
- Nog borde det väl vara skidornas tur att satsas på nu, frågar sig Selin. Man blir nästan grön i ansiktet när man ser Ström komma dragande med sin ritning på en ny utearena. Låt Boden ha sin utearena, vattenlek och travet som sin magnet.
- Luleå bör inrikta sin styrka på handel, skärgårdsliv, och så denna skidtunnel. Då kan vår region mer än väl konkurrera med Torsby och Sunne, slutar Kjell Selin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!