Nästa helg är det premiär för Nordcupen i motocross i Boden, länets enda kördugliga bana för tillfället.
- Vi har sand, det sjunker ju undan bättre på sand, sedan har vi pumpat och kört traktorer, berättar Eva-Lotte Gustafsson.
Men bara för att banan är torr kan inte klubbarna räkna med att genomföra tävlingar.
På grund av förra årets dödsolyckor inom sporten har säkerhetsreglerna skärpts rejält och många banor kommer få ändra banstruktur.
Men i nuläget ser de norrbottniska banorna ut att hålla måtten till stora delar.
- Det är de eventuella strukturerna på banan som kan förändras, men det kommer inte förändra mer än att man tar en schaktmaskin och ändra det som krävs, säger Åke Dellenbäck, Luleå MS.
Kirunaproblem
Luleåklubben kommer prova banorna den 27 maj och hoppas sedan kunna komma igång verksamheten.
I Lycksele var man tvungen att lägga ner sin satsning på ny bana då de nya direktiven tvingade klubben att börja om med ny banprofil. NMS Boden, som står värd först av alla, tror däremot inte att de norrbottniska klubbarna ska få några problem att klara kraven.
Största utmaningen blir i stället den organisatoriska biten, då ambulanser och dubbla sjukvårdslag ska finnas på plats.
- Kiruna hade problem med att de inte få tag i en ambulans som kunde stå ute på fältet, de har tydligen löst det genom att ta en ambulans från Gällivare. Men det är det enda jag har hört som varit problem, säger Åke Dellenbäck.
Eva-Lotte Gustafsson:
- Det blir en stor fördyring men en stor säkerhetsmässig förbättring. Man får se det så.