Kurirenreportern testade "dräparen"

På lördag är det dragracing för snöskotrar på Bälingsträsket. Norrbottens-Kuriren tog sig en provtur med en "dräpare" - Yamaha RX1 Warrior med turbo. - Jag har kört 236 km/h med den på GPS:en, säger ägaren Roger Backeblad.

ÄGAREN. Roger Backeblads (bilden) Yamaha RX1 Warrior med turbo är något utöver det vanliga. På lördag tävlar han i Ståldraget på Bälingsträsket. Och Kurirens reporter tog sig en provtur med skrämselhicka.

ÄGAREN. Roger Backeblads (bilden) Yamaha RX1 Warrior med turbo är något utöver det vanliga. På lördag tävlar han i Ståldraget på Bälingsträsket. Och Kurirens reporter tog sig en provtur med skrämselhicka.

Foto: Linda Wikström

Luleå2010-03-28 06:00
Adrenalinet pumpar ut i kroppen, vinden sliter i hjälmen och jag har bara en sak i huvudet; att nypa fast i styret för allt vad jag orkar.Efter en provtur med Roger Backeblads Yamaha RX1 Warrior med turbo har jag fått nackspärr.Men håller en god min.- Det där var ju... häftigt, säger jag till honom med darrande röst.Sjukt drag
Jag har kört skotrar med drygt 100 hästkrafter, men jag hade aldrig suttit på en maskin som har en hästkraft per kilo.Jag förstod innan att det skulle vara något i hästväg.Mina aningar var inte i närheten.Det var värre.- Puttra på upp till 50 km/h och tryck sedan gasen i botten, sa Roger Backeblad till mig innan jag gav mig iväg.Jag har aldrig kört rymdraket - men jag kan inte ha varit långt ifrån. Det kändes som att jag svävade fram utan att röra backen.Med den här "dräparen" ska Backeblad tävla i fyrtaktsklassen med turbo i Ståldraget på Bälingsträsket på lördag.Snabb på gasen
En dragracingtävling för snöskotrar där det handlar om att vara reaktionssnabb och sedan avverka de 201 metrarna snabbast.- Vinna är inte det viktiga. Jag är med för att ha kul och får chansen att träffa andra med likadana maskiner och vi kan utbyta tips med varandra, säger Roger Backeblad och fortsätter:- Jag anser att om man vill ha en turbo ska man också kunna skruva själv. Det blir alldeles för dyrt att lämna in skotern hela tiden på verkstad och då får man också bara standardinställningar. Du ska kunna allt från variatorer till hur man ställer in bränsleflödet. Varför lägger du ner 230.000 kronor på en snöskoter?- Intresse. Jag får chansen att lära mig en massa, även om jag visste innan hur man skruvar. Sedan är känslan speciell när det matar iväg med alla hästkrafterna. Den har den effekt jag behöver och lite till.- Nackdelen med en sådan här skoter är att jag får svårt att gå tillbaka till en vanlig 800 kubikare. Det blir som att sätta sig på en moped.Ingen familjeskoter direkt?- Jo, för fan. Vi ska upp till fjällen vecka 14. Jag ska dra barnen i Nila-pulkan och packa med ved och muurikkan, säger Backeblad.Kan du bli vuxen med en sådan maskin?- (skratt) Nej. Farsan är 64 år och när han provade skotern körde han på rullen hela vägen.
Märke: Yamaha RX1 Warrior + MCX Turbo.Kostnad original: 169.900 kronor.Vikt: 303 kilo (fulltankad).Kostnad komplett turboskick: 230.000 kronor.Matta: Ripsaw 38 mm.Effekt: Cirka 300 hk med turbon.0-201 meter: Cirka fem sekunder, 190 km/h.Aktuell: Kör Ståldraget på Bälingsträsk på lördag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om