?Klubben är värd mer?

Luleå Hockey är underskattat.
Kanske inte på isen ? men väl deras varumärke.
? Jag tror att Luleå Hockey har en potential som de inte utnyttjat och tagit vara på fullt ut. Det är ett varumärke som man skulle kunna göra mycket mer med, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Luleå2005-10-04 06:30
Före detta Luleåbon Niklas Olovzon är en av Sveriges främsta varumärkesexperter. Han arbetar dagligen med att bedöma värdet och utveckla varumärken, inte minst inom idrottsvärlden.<br>Han anser att Luleå Hockeys namn och varumärke borde rendera i större omsättning än vad som i dag är fallet.<br>&nbsp;? Faktum är att Luleå Hockey är ett starkare varumärke än de själva verkar tro. Och det är ju något positivt. Oftast är det tvärtom att man överskattar sitt varumärke, säger Niklas Olovzon.<br>Luleå Hockey omsätter runt 60 miljoner per år. En siffra som inte går hand i hand med värdet av varumärket Luleå Hockey.<br>&nbsp;? Jag tycker att, i runda slängar, borde det kunna vara 80?90 miljoner. Det är inte orimligt att de närmaste åren komma upp i de siffrorna. De måste Luleå Hockey göra, anser han.<br>Från sin position som utflyttad Luleåbo kombinerat med sitt yrke ser han tydliga brister i Luleå Hockey. Brister som måste rättas till om Luleå Hockey ska kunna öka i omsättning och ta tillbaka den ledande position de hade i mitten av 90-talet.<br> Supportrarna.<br>&nbsp;? Det mest slående är hur klubben verkar negligera fans och sponsorer utanför Norrbotten. Man kan göra mycket i Norrbotten också men den största potentialen finns utanför länet. Stockholm är fyllt av utflyttade norrlänningar och dessa har Luleå Hockey alldeles för dålig kontakt med enligt min uppfattning. Det finns så många ambassadörer på olika nivåer, alltifrån personer som sitter i styrelserum på ledande positioner till ståplatspubliken.<br>?Galningarna i norr?<br> Hitta sponsorer utanför länet.<br>&nbsp;? Det gäller att titta på vilka företag som skulle kunna vara intresserade av norrbotten som marknad. Ibland stirrar man sig lite för blind på hemmamarknaden. Det blir svårare och svårare nu eftersom många beslut flyttas till riksnivå. Många av företagen som är sponsor nu kanske inte längre har rätt att ta beslut om att sponsra på den lokala marknaden.<br> Klubbens profil och ?själ?.<br>&nbsp;? Arbeta med att skapa en unik profil. Luleå Hockey är lite spretiga. Vad är det som skiljer Luleå Hockey från Brynäs till exempel? Han fortsätter:<br>&nbsp;? Tidigare har Luleå kört mycket med ?tjuriga norrlänningar? men jag är ingen stor anhängare av det. Luleå Hockey ska snarare var lite av ?galningarna i norr?. De har börjat nu med att ta in Hans Chrunak, ett modigt och mycket positivt beslut precis som att ta in Lener som tränare. Våga göra innovativa och lite udda saker men ändå inom ramarna för vad som är Luleå Hockey.<br>&nbsp;? Själen i klubben är viktig att identifiera. Och hur hemskt det än kan låta så behöver den gamla själen revideras ibland och det är nog dags att ta fram en ny. Här är nog Chrunak definitivt rätt man att skapa de förändringar som krävs. <br>Viktigt att vara länets lag<br>Luleå Hockey har en hel del att arbeta med ? men det finns områden där de kommit en bra bit på väg.<br>&nbsp;? Luleå Hockey har varit bra i jobbet att bli Norrbottens lag. Förut fanns det ett visst agg mot Luleå men det finns inte på samma sätt i dag. Att få hela Norrbotten att ställa sig bakom Luleå Hockey är viktigt, säger Niklas Olovzon.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om