Kempén styr på dagens LSS-skuta

Hans seglarkarriär började i en ombyggd eka på Skurholmsfjärden.  Nu styr Hans Kempén den 125-åriga skutan Luleå Segelsällskap, mot nya utmaningar i en ny tid.  - Det är en spännande historia att förvalta, och en bit av vår sjökultur här i Luleå som vi fortsatt ska vårda, lovar ordföranden för länets äldsta idrottsförening.

Foto:

Luleå2009-07-09 06:00
En förening som inte bara är äldst i Luleå och Norrbotten, utan också en av de äldsta i landet enligt Hans Kempén. Höjdarna i anrika Luleå Segelsällskaps historia är två VM-arrangemang: VM för tolvor 1988, som var en klang och jubelfest och en milstolpe i Luleå Segelsällskaps historia samt VM för OK-jollar 1987 som Luleå SS också arrangerade med framgång. Allt fungerade
Hans Kempén ingick inte i ledarstaben under den magiska VM-sommaren 1988, men har en lång relation till Luleå SS, där han varit både kassör, och under många år med i styrelsen, innan han blev ordförande för två år sedan, och han glömmer aldrig festen 1988. - Ett fantastiskt arrangemang. Allt fungerade. Vädret var sagolikt och vi fick till och med vind på midnattsseglingarna, och det är inte allt för vanligt, skrattar Hans Kempén som också lyfter fram det fina OK-jolle VM:et året innan, 1987, som gav klubben inspiration att ta på sig stortävlingen VM för tolvor året efter. Den första seglingen som "ungpojk" berättar Kempén om i den förträffliga jubileumsskrift, signerad Håkan Sjunnesson och Urban Rönnbäck, som kommit ut lagom till 125-årsjubiléet. - Vi hade hemgjorda segel utan passform i ekan, och en tveksam konstruktion av köl och roder, vilket innebar att ekan bara kunde segla med vinden. Det betydde att premiärseglingen slutade nedanför järnvägsstationen i Luleå. Till bryggan på Toppgatan fick vi dra den, och det är tur att Skurholmsfjärden är grund. När vi kom till bryggan stod där en mottagningskommitté från polis och räddningstjänsten. Någon observant hade rapporterat att det pågick ett sjödrama på Skurholmsfjärden... LSS har viktig roll
Den anekdoten knäckte dock inte båt och seglingsintresset. I sjöscouterna och på seglarläger på Småskär förfinades kunskaperna, och efter att ha upptäckt skärgården på allvar i hustru Lenas föräldrars snipa, köpte paret Kempén också en motorseglare "Andante" 1985, och den går fortfarande för motor och segel hela sommaren. - Det är en skön känsla när vi kommit ut från hamnen och får slå av dieselmotorn. Då blir det så tyst, säger Hans leende. När han inte utövar sitt intresse för segling och havet så jobbar han som konsult med infrastruktur och projektering som sina gebit, men han lägger ner mycket tid på sin anrika förening. Det känns rätt. Luleå SS har en viktig roll i sjöstadens idrottsliv och föreningen äger också två fastigheter, klubbhuset i Liggskär och jollestugan på Granudden, samt två större segelbåtar, tolv jollar och fyra stora funktionärsbåtar som kräver skötsel. Fastigheterna har klubben betat av lånen på, men de kostar driftsmässigt. Så mycket att LSS denna sommar inte klarar att ta emot andra gäster än medlemmarna i det fina klubbhuset på Liggskär. - Vissa år har vi orkat med att emot alla besökare. I år klarar vi inte att få fram folk som kan jobba ideellt på anläggningen. Det är lite synd, verksamheten där skapar ju intäkter som betyder mycket för oss. Sista tiden har han jobbat hårt med Jubileums-regattan 9-11 juli, som är det egentliga firandet av klubbens 125 år, men det ska också bli en jubelfest i höst. Funktionärsutbildning
- Vi kör distansseglingar, torsdag och fredag och avslutar på lördag 11 juli med två banseglingar utanför Liggskär och vi är nöjda om vi får mellan 30-50 båtar främst från regionen och Finland till start. Inför framtiden vill Hans Kempén utbilda dler funktionäer och gläds åt att en funktionärsutbildning kommit igång i vår. - Viktigt inte minst för jolleverksamheten, som är extremt viktig för seglingsutvecklingen, och som fått ett lyft på senare år, säger Kempén som när det gäller LSS också trycker på betydelsen av att ha aktiva medlemmar. - Att en stor grupp människor med samma intresse träffs och trivs tillsammans i skärgården, är viktigast av allt för mig, och i dag är vi 360 medlemsfamiljer i Luleå SS. Ett orosmoment för LSS-ordföranden inför framtiden är den blivande (?) bron 2013 över till Sandön. Det handlar om en stängd bro, som kan öppnas efter beställning. - Jag personligen, och många andra i klubben, är emot bron som vi tror kraftigt kan försämra för oss seglare. Hans Kempén tittar ut över segelbåtarna i olika storlekar i Granuddens hamn, och konstaterar att det varken är dyrt eller en speciellt vågad investering att köpa segelbåt. - Det är inte alls dyrt att segla. Du får en bra Maxi-båt från 70-talet för 150.000 kronor, och det fina med segelbåtar är att de inte tappar i värde, säger Kempén av egen erfarenhet. Han får mer i dag för sin båt "Andante" än vad han gav för skutan 1985.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om