Identiteten viktig för idrottsklubbarnas ekonomi

Hitta identiteten.
Sälj den på bästa sätt.
Och glöm för sjutton inte att ta hand om sponsorerna.
Det är några av varumärkesexperten Niklas Olovzons råd till länets idrottsklubbar.
- Tiden när sponsorerna sponsrar enbart med hjärtat är förbi. De stora sponsorerna måste erbjudas något tillbaka, säger han.

Luleå2006-09-27 06:00
Niklas Olovzon arbetar som varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B med inriktning mot sportvarumärken. Kuriren träffar den förre Luleåbon strax innan Luleå Hockeys första hemmamatch. S&B ligger bakom idéen med en hockeysoffa i vissa utvalda arenor i elitserien och Niklas Olovzon är på plats för att starta upp verksamheten i Coop Arena. Tanken är att en plats i soffan ska bli en eftertraktad lyx för tre personer i samband med varje hemmamatch.
Detta är bara ett av många uppdrag för Niklas Olovzon som till vardags främst arbetar med att bedöma varumärken inom idrotten. Det kan till exempel handla om vad framgångar är värt i rena pengar för en klubb eller den individuelle idrottaren.

Nätverkande viktigt
Niklas Olovzon följer länets idrott och han anser att mycket är bra - men att det även finns en hel del att jobba med. I dag är idrotten "big business" och det gäller att hitta kreativa och lockande lösningar för att företagen ska nappa.
- Tiden när sponsorerna sponsrar enbart med hjärtat är förbi. De stora sponsorerna måste erbjudas något tillbaka, man blir lite ledsen när man fortfarande ser "ge oss pengarna-attityden". Trovärdiga varumärkeskopplingar mellan företaget och klubben samt möjligheter till nätverkande mellan företag är exempel på viktiga områden att arbeta med, säger han.
Luleå Hockey är länets attraktivaste lag bland publik och sponsorer. Från att ha haft en ledande position i mitten av 90-talet har klubben halkat efter topplagen. Niklas Olovzon anser att klubben först och främst måste identifiera vad Luleå Hockey står för.
- Luleå Hockey och alla andra klubbar i Norrbotten kan bli ännu bättre på att lyfta fram den unika identiteten. Vad skiljer Luleå Hockey från Brynäs egentligen? Det handlar om allt från vilken musik som spelas i arenan till hur man svarar i telefon på kansliet, säger han.

Arenan ett problem
Niklas Olovzon ser en förändring inom Luleå Hockey sedan Hans Chrunak tog över som klubbdirektör. Han nämner klubbens tydliga satsning på egna junior som ett exempel och han tror att det blir ännu bättre framöver när Hans Chrunak blivit varm i kläderna.
En annan ständigt omdiskuterad fråga är arenafrågan. Många lag i elitserien har nya eller nästintill nya arenor som de driver själva, något som Niklas Olovzon anser att även Luleå Hockey måste göra om de ska hänga med.
Enligt honom håller många av de nya arenorna NHL-klass och frågan är om Luleå Hockey i framtiden kommer att klara sig med Coop Arena.
- Nej, jag tror inte att Luleå klarar sig med den arenan. Klarar sig kvar i elitserien, visst, men inte om de ska utmana de fyra stora klubbarna. I dag ligger Luleå i mellanskiktet vad gäller arenan men snart är de sist, konstaterar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om