Hoppas på bättre tur
Drömmen lever. Drömmen om helt perfekta förhållanden för storsatsningen Bothnialoppet, som är världens enda långfärdsskridskolopp på havsis mellan Luleå och Piteå. - Det vore fantastiskt om is, väder och vind är med oss den 7 mars när vinterns lopp avgörs, säger tävlingsledaren Tomas Stefansson.
lång färd. Ove Persson och Tomas Stefansson hoppas att vädret är med dem då loppet mellan Luleå och Piteå ska avgöras 7 mars. Foto: ANDREAS WÄLITALO
Foto: Andreas Wälitalo
Och visst, värre busväder än det som fjolårets Bothnia-åkare drabbades av kan det nog aldrig bli. Det kan undertecknad intyga efter att ha varit serviceman åt en deltagare. Men drömmen om bättre förhållanden finns kvar hos Friluftsfrämjandet i Piteå och Luleå och Stil, som håller i arrangemanget tillsammans med Luleå och Piteå kommun. Kommunerna tar nu ansvaret för plogningen av banan. Det finns avtal på det, och var en förutsättning för att Friluftsfrämjandet skulle orka med en ny satsning. - Jag tror inte det hade blivit något i vinter om inte kommunerna, som ser stora framtidsmöjligheter för loppet, ställt upp med plogningen, säger Stefansson och Persson. Det är en kostsam del i arrangemanget, som nu kan lyftas ut ur 400.000 kronorsbudgeten. Första året gav Bothnialoppet en vinst, andra året gav plogningen en förlust på 40.000 och totalt gick arrangemanget då back med 15.000 kronor. Nu när Piteå och Luleå kommun plogar banan inom respektive kommun ökar möjligheterna för att evenemanget ska gå ihop. Arrangörerna som öppnar anmälningssajten på sin hemsida www.bothnialoppet.se i dag, räknar med cirka 800 åkare i loppet. En övre gräns är satt till 1.000. Deltagarna kommer från hela Sverige, och från övriga delar av Europa. Hur är då, isläget just nu?
- Inte så bra faktiskt, det har kommit snö på tunna isar, och det är inte bra, säger Ove Persson. De största svårigheterna när det gäller 6,5-milsbanan finns i havsbandet mellan Trundön - Pultviken - Alhamn. - Det är där det kan vara kritiskt att komma ut med tunga plogfordon om inte isen är minst 40 centimeter tjock. Men hoppet finns,och för att ordna banan finns vid sidan av plogfordonen även två ishyvlar , en i vardera kommun, till hands för att få bort det besvärliga snöskiktet över kärnisen. Finns reservplan
Huvudalternativet för loppet är en bana med start i Piteå och mål i Luleå, men det finns också en reservplan om det skulle bli problem liknande fjolårets. Den reservplanen rymmer banor inomskärs med start och mål i Luleå. Kort i övrigt om Bothnialoppet 2009: Föreningarna OK Renen och Piteå IF orienteringssektion går in och förstärker arrangörsstaben. Loppets åkrikttning kan ändras vid starka nordliga vindar. Loppets riktning kommer definitivt att meddelas den 4 mars. Servicestationer kommer att finnas med en mils avstånd och i samarbete med byaföreningarna i Trundön, Alhamn och Kallax. Nytt digitalt tidtagningssystem införs i tävlingen. Lilla Bothnialoppet för barn körs i Piteå och Luleå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!