Det är ödesdagar för gruvbolaget Northland Resources. I Stockholm har bolags-topparna samlats i krismöten för att diskutera framtiden tillsammans med en
rekonstruktör.
Konkurshotet är överhängande och många håller andan.
Kanske speciellt på Kungsgatan 46 i Luleå där Northland Baskets klubbledning håller till. För vad händer med elitlagets framtid om gruvbolaget försätts i konkurs?
- Vi kan inte påverka eller göra någonting. Det är bara att avvakta och se vad som händer, sedan agera utifrån det, säger klubbdirektören Anna Jonsson.
Under måndagen hölls ett möte med klubbledningen. Där ingick Niclas Dahlström som är informationschef i gruvbolaget och vice ord-förande i Northland Baskets styrelse.
Bland annat diskuterades krisläget i Northland Resources. Fler detaljer av mötet
ville inte klubbdirektör Anna Jonsson dela med sig av.
- Som alla andra så hoppas vi att de ska fixa det. Northland är en fantastisk samarbetspartner som vi fortsatt gärna vill jobba med.
"Inte första kandidat"
Den 19 augusti 2011 stod det klart att Luleå Basket gjort klart med gruvbolaget Northland Resources som ny huvudsponsor. Längden på avtalet och vilka ekonomiska vinningar basketklubben har fått förblir en hemlighet.
Men ett krav från den nya sponsorn var ett namnbyte till Northland Basket.
Vad händer med namnet vid en konkurs?
- Det har att göra med vad som händer för Northland som företag så det får vi återkomma till. Vi känner oss lugna och trygga och jobbar efter den strategi som vi lagt upp. Och just nu så heter vi Northland Basket, säger basketklubbens ordförande Britta Stoltz-Lundström.
Klarar ni er ekonomiskt om det blir konkurs?
- Ja, det gör vi.
Kuriren ringde upp Luleå Energi och Länsförsäkringar Norrbotten - som båda visat sig villiga att sponsra basketen i Luleå - för att kolla hur de ställer sig till att ta över som huvudsponsor vid en konkurs.
- Vi har vårt tänkta engagemang i arenan samt att vi redan sponsrar både herr- och dambasketen. Så vi nöjer oss med det, säger Anneli Sjömark, vd Luleå Energi.
Länsförsäkringar Norrbottens vd Kjell Lindfors är inne på en liknande linje.
- Jag tycker väl kanske att det inte är bra om samma företag sponsrar herr- och damlaget, det borde finnas utrymme för fler företag att hjälpa sporten. Jag ser inte att vi är första kandidat att bli huvudsponsor, säger han.