Färre ser Luleå Hockey

Man ligger högt i tabellen, öser in mål och har spelare i poängtoppen. Men publiken sviker Luleå Hockey.– En besvikelse. Vi vill ha fullt hus och detta är ett tapp ekonomiskt. Vi måste vara på tå och se till att vända det här, säger vice ordförande Thor Stöckel.

TOMMA STOLAR. Coop Norrbotten Arena har haft fler lediga platser jämfört med tidigare år.

TOMMA STOLAR. Coop Norrbotten Arena har haft fler lediga platser jämfört med tidigare år.

Foto: Per Lundstrom

Luleå2013-10-23 20:13

SHL:s publiksnitt har ökat med nästan 300 åskådare jämfört med samma tid förra säsongen, men Luleå Hockey går motsatt väg hittills i år. Där är man 305 färre i publiken.

– Man känner av det. Stämningen är en stor del av paketet som vi vill kunna leverera i form av upplevelsen när man är på våra matcher och det är klart att det inte blir lika bra när det är färre där, säger Stöckel.

Vad kan det bero på?

– En del säger att det kan vara en varm, fin höst. Att jakt, stugor och andra aktiviteter går före och att när det blir kallare så blir fler hockeyfans. Men vi måste också vara kritiska mot oss själva. Är matcherna tillräckligt tillgängliga? Vet folk att det är match? Kan vi ha teman på matcher som attraherar nya målgrupper? Spontant tror jag att en differentierad prisbild kan bli aktuellt. Matcher med ett naturligt intresse jämfört med dem utan.

Det kan tyckas ironiskt att laget parkerar på andra plats i tabellen, har gjort flest mål i SHL, har seriens bästa powerplay och spelare som Linus Klasen som har hållit hov i Coop Arena – samtidigt som publiken stannar hemma.

– Jag håller med. Min spontana reaktion är också den. Vi var i SM-final och vann European Trophy, bättre än så kan vi inte spela just nu. Vi måste istället hitta nya målgrupper som vill komma till matcherna, det kan vara ungdomar som mest befinner sig i internetvärlden eller liknande som vi inte lyckas få hit.

Robert Hedlund, presschef på Luleå Hockey tror att de senaste årens goda resultat kan påverka.

– Det kan finnas en förväntan. Alltså större förväntningar bland folk än det funnits tidigare. Det kan innebära en risk att man "sparar sig" till senare under säsongen.

Finns det någon risk att förra säsongens stora hype kring laget och den enorma uppmärksamhet som var kan ha skapat en slags mättnad?

– Det är svårt att säga, det vet bara de som känner så i så fall. Vi vet att hockeyintresset är väldigt stort, det märker vi tydligt och vi känner ett stort stöd. Det gäller bara att få alla de som följer oss att se laget här i stället för någon annanstans.Hur?

– Att nå ut med det unika med att se matchen på plats. Att man kan se med många vänner, uppleva stämningen och att kunna skrika rakt ut över det som händer på isen. Ta matchen mot AIK, det är stadens största afterwork här och Linus Klasen har en uppvisning där han gör fem poäng. Vi måste förmedla känslan att man missar något om man inte är här.

Både Stöckel och Hedlund har en invändning mot publiktappet. Att man hittills i år inte har spelat den match som drar mest folk till arenan. Förra året vid denna tid hade man dock spelat mot Skellefteå.

– Det är inte riktigt tillförlitligt. Tills på tisdag är matchens sittplatser slutsålda, restaurangen välbokad och det finns 200-300 ståplatser kvar. Vi räknar att det blir slutsålt och det kommer såklart att påverka siffrorna positivt, säger Robert Hedlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!