Ett ljus i skidtunneln

Skidtunnel eller "Fruset Spår" på Kronan i Luleå? Möjligheten öppnar sig sedan fritidsnämnden vid gårdagens möte äskat en kvarts miljon av kommunstyrelsen för att utreda frågan. - Det där var ett mycket bra medborgarförslag, säger fritidsnämndsordföranden Mårten Ström till Norrbottens-Kuriren.

LULEÅS FRAMTID? Fritidsnämnden vill utreda möjligheten om att bygga en skidtunnel i Luleå, som skulle ge skidåkarna möjlighet till snö året om.

LULEÅS FRAMTID? Fritidsnämnden vill utreda möjligheten om att bygga en skidtunnel i Luleå, som skulle ge skidåkarna möjlighet till snö året om.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/SCANPIX

LULEÅ2007-10-25 01:45
En längre säsong. Det är en dröm för många skidintresserade i hela Sverige, och inte minst i Norrbotten och Luleå.Det tycker inte minst entrepenören Kjell Selin i Luleå som lämnat in ett medborgarförslag till fritidsnämnden i Luleå, där han slår ett slag för byggande av en skidtunnel, alternativt en "Frozen Track" (Konstfruset spår) i Luleå.I tider av ett allt varmare klimat känns tunnelfrågan allt hetare för de skidintresserade i Luleå, och i går var alltså Kjell Selins medborgarförslag uppe på fritidsnämndens bord och togs emot mycket positivt.- Ett bra förslag som vi är mycket positiva till, och vi börjar med att utreda frågan. Därför begär vi en 250.000 kronor av kommunstyrelsen för att kartlägga förutsättningarna, konstaterar Mårten Ström.Turistattraktion
Han berättar att han själv besökt skidtunneln i värmländska Torsby och blivit imponerad. Men givetvis handlar en skidtunnel, eller ett konstfruset spår, om stora pengar, men året-runt anläggningar för skididrott tillhör framtiden.- En tunnel ger så mycket mer än en längre säsong. I Värmland har tunneln i Torsby blivit en stor turistattraktion och folk kommer från hela världen för att åka skidor. När jag var där åkte ett stort gång italienare i tunneln. Runt skidtunneln byggs också andra aktiviteter, fortsätter Ström.Förändrade förutsättningar
Vid Norrbottenskusten har det varit svårt att åka skidor före jul, men alliansklubbarna jobbar hårt för att förlänga säsongen uppe på Kronan, och i höst planeras transport av konstsnö ut på en kortare slinga, när väl kylan kommer.En skidtunnel skulle förändra förutsättningarna för skidåkning rejält. I dagsläget finns tre skidtunnlar i Finland, och en i Sverige. Dessutom är ytterligare några tunnlar på gång. Bland annat på Södermalm i Stockholm och Ullnasjön i Täby kommun samt i Skate-ås i Göteborg, och i Bjurlövs kommun nära Malmö. Även Meråker nära Jämtlands-gränsen i Norge planerar en skidtunnel.- Kommunerna har insett att förutom att de ger invånarna bästa service så är också skidtunnlarna en stor turistattraktion, konstaterar Kjell Selin som lagt fram medborgarförslaget.Dyr investering
"Frozen Track" (kylslingor i marken) är ett alternativ till tunnel och en sådan anläggning har nyligen invigts i Högbo, Sandviken med drygt två kilometer spår, och även i Mora planeras ett fem kilometer långt konstfruset skidspår med garanterad snö mellan oktober och mars på gång.Förslagsställaren Selin erkänner att skidtunnel kostar pengar.- Den är inte billig. Torsby gick på 61 miljoner med skidskyttestadion. Göteborgstunneln beräknas kosta 30 miljoner. Mycket pengar förstås, men jämför detta med exempelvis nya Swedbank Arena i Örnsköldsvik som invigdes 2006 och omsluter cirka 235 miljoner samtidigt som kommunen där investerar 17,8 miljoner i upprustning av deras skidstadion och skidspår. Bland annat ingår en sju kilometer lång asfalterad rullskidbana, som de konstsnöbelägger i den satsningen, och för det får de EU-bidrag. Det är intressant tycker jag, konstaterar Selin.
Fotnot:
Kommunstyrelsen i Luleå säger sitt om pengarna för en utredning på decembersammanträdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om