Elitserien blöder

Elitserien blöder publikmässigt. Värst är det för jumbolagen Luleå Hockey och Södertälje. Nu sätter Luleå in ett åtgärdspaket. - Vi har några nya saker vi ska testa, säger klubbdirektören Peter Jidström.

Foto:

LULEÅ2008-10-04 06:00
Luleå Hockey ligger på 14:e plats i elitserien.Södertälje på 13:e.I publikligan är det ombytta roller.Men en sak är säker - publiken sviker.Luleå har haft 3.864 respektive 3.857 åskådare på sina två senaste hemmamatcher mot Brynäs (2-4) och HV71 (2-3).Södertälje hade 3.757 på plats i Axa Sports Center i senaste hemmamatchen mot Färjestad (0-2).Största boven?TV-soffans säsongskort.Som gör att publiken stannar hemma, lutar sig tillbaka - och aldrig besöker arenan.- Ett jättestort problem. Dessutom har vi haft krissamtal inom Hockeyligan när det gäller Ticnet. Biljettförsäljningen har inte fungerat över internet och det har också varit ett jätteproblem för alla klubbar, säger Peter Jidström, klubbdirektör i Luleå Hockey.Nya grepp
Tillsammans med ledningen runt Luleå Hockey försöker Jidström hitta nya grepp som ska locka publiken till Coop Arena. Gå på fem hemmamatcher men betala för tre. Få sina största sponsorer att köpa in mer biljetter till sina medlemmar eller anställda. En attraktivare meny i restaurangen. Allt från en hockeybuffé till en finare meny för privatpersoner och företag som efterfrågar det. Familjepaket. Göra det billigare för hela familjer att se en hemmamatch. Där ska det finnas varianter på både enbart biljetter men även ett biljett- och matpaket."Varningssignal"
- Vi måste ta det som en varningssignal och ett skarpt läge när publiken börjar svika oss. Det är egentligen i det läget vi befinner oss nu som vi behöver mest stöd men det sportsliga resultatet påverkar ju också hur många som kommer och ser, menar Jidström.Under sommaren har han tillsammans med marknadsavdelningen jobbat stenhårt för att få in pengar till klubben.Och redan nu har de överträffat fjolårssäsongens reklamintäkter.- Efter bokslutet den 30 april fram till nu har vi passerat vad klubben drog in på hela förra året och det känns väldigt positivt. Men mycket jobb återstår. Vi har sålt lite färre årskort inför den här säsongen men företagsbiljetterna ligger ungefär på detsamma, säger Jidström.
Brynäs, 2007/08: 5.995.
2008/09: 5.335.Djurgården, 2007/08: 6.623. 2008/09: 5.984.Frölunda, 2007/08: 11.688. 2008/09: 10.256.Färjestad, 2007/08: 7.000.
2008/09: 6.465.HV71, 2007/08: 7.002.
2008/09: 6.952.Linköping, 2007/08: 7.182. 2008/09: 6.831.Luleå, 2007/08: 4.555.
2008/09: 4.333.Modo, 2007/08: 7.012. 2008/09: 7.067.Rögle, 2007/08: Spelade i allsvenskan. 2008/09: 4.710.Skellefteå, 2007/08: 5.386. 2008/09: 5.095.Södertälje, 2007/08: 4.270. 2008/09: 3.874.Timrå, 2007/08: 5.298.
2008/09: 5.330.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!