Elitserien blöder - Luleå glöder

Hela elitserien backar i publik.
Utom Luleå Hockey.
- Vi har ett bra läge, men ska inte slå oss till ro, säger Thor Stöckel, vice klubbdirektör i LHF.

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-10-13 06:00

Elitserien blöder.

I snitt är det ett publiktapp på 14 procent på hemmamatcherna jämfört med hela grundserien i fjol.

Det finns ett lag som sticker ut ur mängden.

Luleå Hockey.

Norrbottningarna ligger så här långt på +4 procent och totalt +219 åskådare från 2011/2012.

Fram till hemmamatchen i torsdags mot Växjö (4-1) med bottennoteringen 4.286 i Coop Arena låg Luleå på cirka 5.500 åskådare.

- Vid samma tid i fjol hade vi cirka 4.850 så det är bra siffror för oss. Vi mötte Växjö två dagar efter HV71. Och två hemmamatcher på två dagar blir för dyrt för folk, säger klubbdirektören Peter Jidström till Kuriren.

Men det finns fortfarande många bitar kvar att jobba med.

Exempelvis servicen i arenan vad gäller kaffe, korv och souvenirer. Det finns inga souvenirbutiker på långsidorna i Coop Arena och många får vända i korvkön när inte periodpauserna räcker till.

Ska inte bli besviken
- Där har vi någonting att jobba på. Det kan handla om ombyggnationer för att få in fler korvkiosker. Det är inte bra om du kommer till arenan och blir besviken, säger vice klubbdirektör Thor Stöckel.

Förut hade ni försäljare som gick runt på läktarplats, varför har ni inte det i dag?

- Det var före min tid, men vad jag har hört så fungerade det inte så bra. Men det är kanske något vi får ta upp igen, säger Stöckel.

Kollegan Peter Jidström är ansvarig för ekonomin och är den som håller i trådarna vad gäller matcharrangemang.

"Funkar inte en vardag"
- Vi har infört kids day, LKAB-dagen, har projekt med bil-firmor som visar bilarna i periodpauserna. Vi försöker hela tiden förbättra arrangemanget, säger Jidström.

Varför har ni inte något för barnen till varje hemmamatch?

- Vi tror inte att det fungerar en vardag klockan 19. Vi försöker anordna dessa barndagar till lördagar klockan 16 och vi kommer med fler i vinter, säger Jidström.

Hur mycket tror ni tv-publiken slukar av arenapubliken?

- Jag ser bara tv-publiken som något positivt. Vi får visa upp klubben. Alla har inte råd att gå på alla matcher under en säsong. Det vi hoppas på är att de i alla fall någon eller några gånger ska komma till Coop Arena, säger Thor Stöckel.

Hemmapublik 2012/2013 samt minus jämfört med i fjol:

1) Frölunda, 7.985, -24% (-2.497)

2) AIK, 4.242, -22% (-1.208)

3) Brynäs, 5.425, -13% (-840)

4) Linköping, 6.239, -10% (-664), Färjestad, 5.940, -10% (-649)

6) HV71, 6.748, -7% (-484)

7) Växjö, 4.897, -4% (-202)

8) Skellefteå, -3% (-132)

9) Timrå, 4.427, -2% (-96)

10) Modo, 6.028, -1% (-91)

11) Luleå, 5.373, +4% (+219)

Hela elitserien i snitt från i fjol: 5.478 , -915 (14%)

Fotnot: Rögle spelade i allsvenskan i fjol och deras siffror blir därför inte rättvisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!