Den gröna vågen har slutat rulla

LF Basket Norrbotten.  Det är Plannja Baskets nya namn efter att Länsförsäkringar Norrbotten gått in som ny huvudsponsor.  - Det är klart att det känns lite konstigt, säger lagkaptenen Håkan Larsson.

NÖJD KVINTETT. Plannjaspelaren Håkan Larsson, klubbdirektören Lars Mosesson, klubbordföranden Roger Marklund samt Kjell Lindfors och Anders Långström från Länsförsäkringar fanns på plats för att berätta om sitt samarbete.

NÖJD KVINTETT. Plannjaspelaren Håkan Larsson, klubbdirektören Lars Mosesson, klubbordföranden Roger Marklund samt Kjell Lindfors och Anders Långström från Länsförsäkringar fanns på plats för att berätta om sitt samarbete.

Foto: Linda Hammarström

Luleå2010-06-08 06:00
Plannja AB har varit huvudsponsor för Plannja Basket i 33 år, men väljer nu att dra ner sitt engagemang och går från att vara huvudsponsor till officiell sponsor i basketföreningen. In som ny huvudsponsor går Länsförsäkringar Norrbotten och det nya namnet för stadens herrbasketlag kommer att vara LF Basket Norrbotten. - Styrelsen och klubbledningen är mycket nöjda med att att fått en ny huvudsponsor med stark lokal förankring i Norrbotten. En annan sak som är positivt är att avtalet är långsiktigt och bygger på tio år, säger Plannja Baskets ordförande Roger Marklund och fortsätter: - Under samtalens gång har vi också pratat om att efter en tioårsperiod fortsätta och det känns förtroendefullt. Vi kan planera långsiktigt och tryggar klubbens fortsatta satsning för att vara ett basketlag på toppnivå. Intresset från Länsförsäkringar har funnits under en längre tid, men det var i september förra året som det blev mer seriöst. "En huvudroll"
När sedan de två intressena sammanföll, att Plannja AB ville dra ner sitt engagemang och Länsförsäkringar ville satsa stort var det en tämligen smidig lösning. - Det är viktigt för oss att det går bra för Norrbotten som län och att de som bor här trivs och vill bo kvar. En del i det är sport och Plannja Basket har spelat en av
huvudrollerna under en lång tid. De har också gjort att folk fått en fin bild av Norrbotten i resten av landet och stärkt Norrbotten som varumärke, säger Länsförsäkringars vd Kjell Lindfors som tror att LF utöver långsiktighet och stabilitet kan bidra med lokalt engagemang då företaget finns på samma ort. - För egen del är vi övertygande om att samarbetet kommer att stärka vårt varumärke och det i sin tur kommer att göra att vi lyckas bättre i våra satsningar framöver, fortsätter Lindfors. Nya färger
Efter att ha klurat på namnet under en månads tid väntar nu arbete med att se över logotyp och profilering. Klart står i alla fall att det blir nya färger på matchställen. Hemma kommer laget att spela i blåvita dräkter och på bortaplan kommer de att gå i vitblått. Under uppvärmning kommer laget att ha på sig röda tröjor. Bort med allt grönvitt alltså. - Det nya namnet är svårare än nya färger. Det kommer bli lite svårt att hitta de där gröna medspelarna nu när de är blåa. Det känns lite konstigt, men man vänjer sig, säger lagkaptenen Håkan Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om