Crossen är tillbaka på banan igen

Från pessimism och oro till optimism och framtidstro.
Det nya motocrossbanan på Näverberget har fått Luleå MS att hoppas på stora mästerskap.
? Jag tror att det är upp till oss själva, säger entusiasten Åke Dellenbäck.

LULEÅ2005-10-04 06:30
Första oktober, klockan 14.30.<br> Ett historiskt ögonblick för Luleås motorentusiaster.<br>Karl Petersen står beredd med saxen i högerhanden och när han klipper bandet inviger kommunalrådet inte bara en av Sveriges modernaste crossbanor ? han avslutar även 20 års oavbruten kamp mot ett gemensamt mål.<br>&nbsp;? Det kommer att ta en stund att smälta det här. Jag har nog inte förstått det än, säger Åke Dellenbäck, styrelsemedlem i Luleå MS, till Norrbottens-Kuriren.<br>Allting började under ett tidigt 80-tal när crossförarna tillfredsställde sina behov av fart och fläkt ute vid ?Kallaxgropen? i Luleå. Gropen lånades i andra hand av Skanska och Lulefrakt, som i sin tur arrenderade marken av en privat ägare. Problemet var att företagen när som helst kunde kräva den tillbaka och stänga banan. <br>För motoråkarna innebar det en oviss tillvaro och att Luleå MS aldrig kunde arrangera en tävling inför publik, utveckla banan eller sin egen verksamhet.<br>&nbsp;? Det är först nu vi kan börja få in lite intäkter. I dag är första gången vi har åskådare på en tävling, förklarar Åke Dellenbäck samtidigt som de tävlande i Nordcupen i full fart susar förbi där vi står.<br>Han har varit med från begynnelsen och minns kampen för en egen bana som att den fortfarande pågick. Den startade samtidigt som ?Kallaxgropen? togs i bruk med ständiga besök och en evig vädjan till stadens politiker. I kommunhuset vändes emellertid dövörat till och den respons man möttes av var näst intill obefintlig.<br>Ville lägga sig ner och dö<br>&nbsp;? Ibland var jag nära att ge upp. Som den gången vi var en underskrift från en lösning i Måttsund, men nekades i sista sekund. Då ville man lägga sig ner och dö, säger Dellenbäck.<br>För snart tre år sedan kom beskedet man fruktat en längre tid. Lulefrakt och Skanska meddelade att marken skulle återlämnas till sin ägare, och att gropen skulle fyllas igen. Utan bana fick Luleåförarna åka runt i fyrkanten för att träna och tävla.<br>&nbsp;? Om inte något hänt är jag övertygad om att sporten hade dött ut i Luleå. Jag tror att det satte press på politikerna, säger Mikael Ronnle.<br>Bröderna Ronnle byggde<br>Det var Mikael och hans farbror Leif Ronnle som senare skulle få det ärofyllda uppdraget att bygga den nya banan på Näverberget. <br>I årsskiftet 2003/04 möttes de nämligen av en notis i tidningen som berättade att Luleå MS tilldelats tre miljoner av kommunen att investera i en ny motocrossbana.<br>&nbsp;? Föreningen uppvaktade mig personligen ett flertal gånger och det hade en viss betydelse. Sen är det inte bara större idrotter som hockey och fotboll som ska prioriteras. Alla måste få sin beskärda del av kakan, säger Karl Petersen.<br>Varför dröjde det så länge att inse det?<br>&nbsp;? Svårt att svara på. Vi har pratat om ett kulturhus i 50 år och dom om en crossbana i 20 år. <br>&nbsp;? Nu händer allt på samma gång. Jag tror det är resultatet av ett Luleå som är mer på gång än någonsin. Vi vågar fatta beslut, säger Petersen.<br>&nbsp;? Vad jag tänkte? <br>&nbsp;? Äntligen, säger Mikael Ronnle.<br>Första spadtaget uppe på Näverberget togs den 15:e mars förra året. Mikael och Leif Ronnle har sedan dess jobbat heltid i ett och ett halvt år med att färdigställa projektet. <br>?Micke?, som kört motocross på elitnivå i 17 år, är den som designat banan.<br>&nbsp;? Jag har försökt samla ihop det bästa från dom banor jag själv har tävlat på till den här.<br>&nbsp;? Tagit godbitarna och pusslat ihop dom så att det stämmer, säger Ronnle.<br>Stenarna var värst<br>Det mesta har han haft klart för sig redan innan, medan vissa saker ändrats och korrigerats under arbetets gång. <br>&nbsp;? En crossbana kan man inte sitta och skissa upp på vardagsrumsbordet. Det är mycket improviserande allt eftersom man bygger. Vissa saker har jag fått känna efter med min egen hoj, till exempel hopp.<br>Duon berättar att de fått klia sig i huvudet ett par gånger men att problemen som påträffats varit förhållandevis skonsamma. <br> Mesta tiden gick åt till att få marken stenfri.<br>&nbsp;? Även dräneringen var lite besvärlig, tycker Leif.<br>Banan, som ligger vackert kuperad i bergssluttningen, öppnades för första gången i slutet av juli i år. <br>Parkeringen var då smockfull och ute i terrängen trängdes omkring 60 förare från hela länet som ville bedöma det som dittills åstadkommits. <br>Idel positiva omdömen<br>Omdömena efteråt var idel positiva och skaparna själva hade ganska svårt att inte visa sin belåtenhet.<br>&nbsp;? Vi är väldigt nöjd med resultatet och det har verkligen varit värt allt slit. Fortfarande är det lite små justeringar kvar att göra, men vi börjar se slutet, berättar Leif och Mikael Ronnle drygt tre månader senare.<br>Och redan nu går det att se följdeffekterna av banbygget.<br>&nbsp;? Motocrossen i Luleå växer riktigt mycket just nu. Vuxna människor som aldrig kört cross i hela sitt liv har köpt en hoj. Det känns riktigt roligt.<br>Luleå MS har i dagsläget påbörjat en satsning som ska ge klubben SM 2007. <br>Längre fram i tiden finns även drömmar och förhoppningar om EM och VM.<br>&nbsp;? Ingenting är omöjligt längre. Inom ett par år kan jag se VM med 10.000 åskådare framför mig här på Näverberget. Jag tror det är upp till oss själva, säger Åke Dellenbäck.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om