Bra respons för fansens kampanj
Kampanjen "Hundra procent Luleåhjärta" har utvecklats till en succé. Sedan starten i slutet av maj har den inbringat 24.000 kronor enbart i donationer. - Pengarna kommer förmodligen gå till ungdomsverksamheten, säger Luleåfans nye ordföranden Jimmy Renlund.
Målsättningen är att hela beloppet ska överlämnas till föreningen någon gång i december.
Men tro inte att klubben kommer att få spendera dem fritt.
- De ska doneras till junior- eller ungdomsverksamheten, säger Jimmy Renlund, en av dem som driver kampanjen.
Varför inte till A-laget?
- Vi vill inte att pengarna läggs på någon artistspelare. De kommer bara hit en säsong och det har inget med Luleåhjärta att göra anser vi.
På gårdagens isträning hängde fansen upp en banderoll med budskapet "smärta går över, stolthet varar för evigt".
- Som en peppning inför säsong, poängterar Renlund.
"Hoppas det håller i sig"
Luleå Hockeys klubbdirektör Hans Chrunak fanns på plats i Coop Arena och tyckte att orden överensstämde bra med det "nya Luleå".
- Vi har ju "laget före jaget" som mantra i år och förlorar vi en match så ska motståndaren få slita hårt för poängen, säger Chrunak.
Vad tycker du om kampanjen som era fans bedriver?
- Ett bra initiativ. All form av support är väldigt positivt. Hoppas bara att det där hundraprocentiga Luleåhjärtat håller sig hela säsongen också, säger klubbdirektören.
Luleåfans mönstrar en ny laguppställning inför kommande säsong. Efter tre år överlämnar Mattias Sehlberg ordförandeposten till Jimmy Renlund.
- Det behövs en generationsväxling känns det som. Med Jimmy får vi in lite nytänkande vilket är bra för vår utveckling, säger Sehlberg.
För närvarande jobbas det på att skaffa en möteslokal för alla Luleå Hockey-fans.
- Men vi får se hur det blir. Det är en konstnadsfråga, säger Jimmy Renlund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!