Bra - av bara farten
Vurpor, höga kostnader och inga prispengar alls. Roadracing är inte sporten för de kräsna. Fråga bara Robert Lindberg. -Det är en dyr hobby, konstaterar Luleåsonen.
Robert Lindberg
Foto:
Men det är svårt att undvika. Vurpor och skador är en stor del av sporten och med tanke på att snitthastigheten i ett lopp ofta ligger överstiger 140 km/h är det svårt att förstå hur de överlever. -Det är nånting varje helg men oftast är det inte lika farligt som det låter och ser ut. Sen väljer man sina tillfällen att lägga omkull cykeln på. Man har lärt sig att vissa ställen är värre än andra.Blir du skrämd efter en krasch?- Nja, man tar det lite lugnt till en början men sen är man tillbaka i rytmen igen.I år har Robert Lindberg hunnit genomföra två av fem SM-deltävlingar. Först i Anderstorp och sedan i Linköping. Trots att karriären precis tagit fart på allvar har inte framgångarna låtit vänta på sig. Av drygt 50 deltagare placerade sig Lindberg som femma respektive sexa och är för närvarande åtta i sammandraget. I en sport helt utan prispengar tävlar förarna i stället om sponsorernas uppmärksamhet.Siktar på superstock
- Målet för i år är att få ihop de pengar och resultat som krävs för att kunna köra superstock nästa år, berättar han.Superstock är namnet på den tyngsta klassen för dem som tävlar med 600-kubikscyklar. Precis som STCC, där för övrigt Henrik Stenberg från Kalix håller till, är för dem som kör 1000 kubik. I framtiden kan det finnas en möjlighet att få se dem i samma lopp.- Först vill jag köra superstock. Sen får man se om det finns ett tillräckligt stort stöd för att köra STCC.Med tanke på alla nackdelar, vad är tjusningen med roadracing?-Farten. Att känna att man kör så fort som det bara går.I augusti avgörs den tredje deltävlingen på Knutsorp. Robert Lindberg, som tävlar för Linköpings MS, hoppas att snart få ställa sig på pallen.- I toppen kör de riktigt fort men någon omöjlighet är det väl inte att komma bland de tre bästa, säger Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!