Östman ? enda stjärnan i Norrbotten

Mercedes ..
Ja, nog känns den bilen mest som en glidare.
Men det finns undantag.
Luleåbon Jonas Östman kör med stor framgång sin Merca - i rallycross..!
- Vi är tre i Sverige som kör Mercedes. Det tar tid att utveckla och lära sig bilen, men nu känns bilvalet perfekt, säger Östman inför helgens motorfest, rallycross-SM i Kalix.

LULEÅ, 2006-07-07 06:00
Det är ingen tvekan om att Jonas Östman väcker uppmärksamhet i Motorsverige. Tillsammans med Joakim Andersson och en västerbottning, som tävlar mer sporadiskt, är Luleåföraren med rötterna i Älvsbyn, de enda i landet som kör rallycross i en Merca.
De kör i högsta grad mot strömmen.
Men det går strålande för länshoppet.
Efter två SM-deltävlingar i Arvika och Haninge ligger Jonas Östman nu trea totalt i den tuffa supernationella klassen, som leds av Jimmy Holmqvist, Gestrike före Urban Bergström, Finnskoga, tvåa respektive etta i SM förra året.

"Mer uppmärksamhet"
Jimmy och Urban kör båda Volvo S 40, som är en betydligt vanligare rallycrossbil än Mercedes 190, som Jonas Östman rattar.
- Det är plus och minus med Merca. Ett plus är att jag får mera uppmärksamhet .., säger Jonas och skrattar.
- En nackdel är att det tar tid att hitta alla inställningar, chassi och motormässigt, på en Mercedes, bland annat för att det är så få personer utbyta erfarenheter med, konstaterar Östman.
Väghållningen skiljer en del.
- Där är vi på väg att hinna ikapp. Hjulbasen är längre än i en S 40 och det kan göra den lite mer sladdig, men det har vi tillbaka på asfalt, då Mercan går stabilare.
Efter att ha kört WW tidigare har Östman nu rattat Mercedes i sju år, men det är först nu som han känner att han börjar få bilen som han vill.
- Eftersom alla förändringar är kostsamma, och kräver sponsorer, har jag fått ta en sak i taget, berättar rallycrosstjärnan.
Nu känner han dock att han sitter i en konkurrenskraftig bil med 360 vilda hästar under huven.
Motormässigt är den riktigt potent.
- Motorn är från början från Tyskland och har sedan utvecklats av Ultra Motor i Södertälje, som är en oerhört kunniga. Jag har också nyligen haft uppe killen som byggde motorn som gjort några viktiga inställningar.
I rallycross betyder motorns vridmoment mycket och där märker Jonas Östman en klar skillnad mot tidigare.
- Det är som natt och dag jämfört med ifjol, säger Jonas.
Nya bromsar inför den här säsongen har också betytt ett lyft för honom.

Fördel för hemmaförarna
Nytt för i år är också storsatsningen på SM för hans del.
- Det är första året jag satsar helhjärtat på SM, vars upplägg jag inte riktigt gillat tidigare, och därför satt fokus på EVO-cupen i stället. Men nu känns det kul att satsa kraft på SM och mitt mål är att vara på topp 10 totalt när säsongen är över. I helgen är det A-final som gäller.
Men smakar det så kostar det.
Transporter till och från tävlingar kostar stora slantar, och varje däck kostar 2500 kronor.
- Minst två, i bland fyra däck, måste bytas vid varje tävling. I nuläget räcker bara min budget till Kalix-tävlingen i helgen och Piteå nästa helg. Men går det riktigt bra där måste jag förstås försöka skapa resurser för en fortsättning, erkänner han.
Vid SM i Kalix i helgen ser Jonas Östman i sin Merca fram mot heta duster med de två ledarnamnen, Jimmy Holmqvist och Urban Bergström , men också med länskollegorna Fredrik Tiger, Kalix och Thomas Öhman, Älvsbyn.
- Fredrik Tiger har en stor fördel av hemmabana, där han legat och tränat åtskilliga varv. Men jag gillar också banan och tog starten i A-finalen vid DM där ifjol, minns Luleå-Östman.
Bilar är livet för Jonas Östman, dag som natt. Civilt jobbar han som säljare av bildelar på Laitis och det mesta av sin lediga tid ägnar han åt rallycrossporten. I det sammanhanget har han ett suveränt stöd av sitt stora team, med pappa Göran på Innergatan i Älvsbyn i spetsen.
Som yngre har 31-årige Jonas även spelat fotboll och hockey.
Men snabbt tog motorintresset över, och nu är han mitt uppe i en synnerligen lovande karriär.
En karriär med en blå Merca i huvudrollen.
 
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!