Trimmad till tusen
När Gällivare-grabben Eric Andersson var 18 år gammal köpte han sin första bil. En Ford Consul av 1973 års modell. I dag, 20 år senare är bilen en av Sveriges hetaste dragracing-bilar.
Nu har den gamla Consuln hela 1618 hästar...
I klassen finns ingen begränsning på kraften och nyfikna åskådare tittar med beundran i blick ner i motorrummet på den gröna Forden i depån.
7,86
En beundran som växte ytterligare när Eric Andersson släppte loss alla krafterna när gula lyktan slog om till grönt inför storpubliken ute på banan.
Vid Midnight Sun International på Pite Dragway i Långnäs i helgen stod Erics dynamitpaket i fullständig särklass.
SHRA Luleå-föraren vann Hot Street-klassen överlägset före klubbkompisen och bodensaren Mats Drugge i sin Camaro.
Som bäst i helgen noterade Eric fina 7,86 på den 402 metrarna och en sluthastighet på 274 km/timmen, och det handlade om uppvisning i alla kval och elimineringar.
I finalen mot Drugge kunde han till och med kosta på sig att bara bevaka segern.
Det är verkligen kanonbil som Eric och hans team "Snowfreaks" skapat steg för steg.
Inte för inte är Eric konstruktör hos Mecon i det civila.
- Vi har hela tiden försökt utveckla bilen. Vi har också byggt många delar själva för att hålla nere kostnaderna, tvärtemot andra som köper mycket delar, konstaterar Andersson.
Det har också inneburit att han fått en bil som pallar för alla påfrestningar.
- Peppar, peppar, men de två senaste åren har den funkat otroligt bra och gjort att vi sluppit dyra investeringar.
Leder Hot Street-serien
Bilens prestanda har också gjort den riktigt konkurrenskraftig på den tuffa dragracing-marknaden.
Förra säsongen vann han totalt den Hot Street-serie, som han nu leder även i år efter tvådeltävlingar.
- Närmast väntar Skellefteå nästa helg och sedan Tullinge, berättar Eric.
Andersson ståtar också med Europarekordet i klassen med 7,77.
En tid som snart ska putsas ytterligare menar han.
- Visst är det så, men mitt stora mål är att försöka nå 300 km/tim i sluthastighet. Jag är uppe i 286 nu, men jag hoppas och tror att jag ska nå 300 innnan sommaren är över.
Vad behövs för det?
- Mera laddtryck, inget annat, säger Eric Andersson som justerar in den delen med sin dator, sittande med bar överkropp intill det gröna vägmonstret ute i depån på Långnäs-fältet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!