Sommar, sol ? och skoter

Skoter på vintern ? skoter på sommaren.
Ekipaget är älskat i Norrbotten.
Urban Eriksson från Kalix är en mästare bakom styret.
I helgen tog han en ny triumf på strippen i Långnäs.
? Stentufft hela helgen, men alltid lika kul att vinna, jublade Eriksson.

LÅNGNÄS2005-07-11 06:30
Snöskoter på asfalt har kommit för att stanna i dragrace.<br>I år var det rekorddeltagande på Pite Dragway med 15 ekipage i tuff kamp.<br>Skoterdragrace är en utveckling av skoterdragracing på is.1996 kördes ett par ekipage som uppvisning på Pite Dragway. Med slicksmatta från USA och boggiehjul på skidorna är det fullt möjligt att köra på i asfalt och racet i Piteå i helgen är en deltävling i Pro Stock Snowmobile Asphalt Racing 2005.<br>Skotrarna kör 402 meter, och utan begreppet ?matt fladder? blir det hisnande farter på sisådär 225 km/tim.<br>Tuff kamp<br>En herre som kan hantera skoterstyret är det stora länshoppet Urban Eriksson, Kalix som med sin Artic Cat kryper ihop och laddar på så det står härliga till i kamp med norrmannen Erik A Coldevin, och den snabba tjejen i sammanhanget Christina Blomqvist på sin fyrtakts-Yamaha.<br>En trio som haft häftiga bataljer i de flesta tävlingar i asfaltcupen de senaste åren.<br>Vid tävling i Sundsvall för ett par veckor sedan vann Urban Eriksson före Christina och Coldevin.<br>Den senare har liksom Urban Eriksson lyckats pressa skotern till 227 km/tim i dragrace. Norrmannen har just nu det svenska rekordet på 227,56 km/tim mot Urbans personbästa 227,27.<br>Eriksson tog kommandot<br>I helgen tog Urban direkt kommandot och var kvalettta både fredag och lördag och fortsatte sedan i samma vinnande stil under söndagen.<br>I semifinalen försvann också en av hans svåraste konkurrenter, norrmannen Coldevin efter att ha åkt på en rödlykta.<br>Finalen blev därför på nytt en fight mellan Urban Eriksson och Christina Blomqvist, som efter att tidigare bara kört på snö och is nu satsat två år på asfalt med framgång.<br>I finalen var det också Christina som tog greppet.<br>&nbsp;? Hon ledde efter 200 meter, men jag kom förbi.Men det var verkligen på håret, pustar Urban Eriksson efter finalracet.<br>Skotrarna kände inte av det sämre fäste i starten som blivit följden av ombyggnaden av Piteå-strippen lika tydligt som bilarna.<br>Urban Eriksson satsning på skotersporten är maximal.<br>Krigar för totalsegern<br>Tillsammans med sin teamkompis Magnus Lundbäck åker de runt i Sverige och Norge och tävlar och krigar nu för en ny totalseger i asfaltcupen. Den kommande EM-tävlingen på Gardermoen i Oslo är en höjdpunkt i början på augusti.<br>För att hålla koll på det tekniska i skotern har team Eriksson-Lundbäck tagit hjälp av datorn.<br>&nbsp;? Med den kollar vi motorvarv, olika värden, hastigheter, berättar Urban Eriksson och pekar på en dosa på styret som registrerar de olika värdena som sedan förs till den bärbara datorn som Magnus Lundbäck har en viktig uppgift att sköta.<br>Vid sidan av det sportsliga är också skotern en stor del av Urban Eriksson civila liv.<br>&nbsp;? Just nu är jag arbetslös, men i höst börjar jag om på nytt som skotermekaniker på Kalix Skoter och MC, berättar Urban som gillar att skruva och som är i full färd med ringnyckeln när Norrbottens-Kurirens team kommer på besök i depåtältet i Långnäs.<br>Där vandrar folk förbi och beundrar nyfiket arbetet med att trimma den låga skotern med massor av sponsorskyltar klistrade på huven.<br>Reaktionen det viktigaste<br>Jodå, även skoterdragracing kostar stora pengar för den som vill satsa hårt.<br>Det vill Urban Eriksson, som har det brinnande intresset för motorsport och framförallt skotrar.<br>Vad krävs för att bli en bra dragraceförare?<br>&nbsp;? Det viktigaste för att lyckats bra i tävlingarna, är nog att vara reaktionssnabb och ha ordning på grejerna, konstaterar han.<br>Dessa egenskaper har Kalix-föraren, och det gav en ny seger på Pite-strippen i helgen.<br>Den tredje raka för mästaren.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!