Skrällen på strippen

Dragracingfesten i Långnäs fick en dramatisk avslutning när mästarinnan i Top Fuel, Susanne Callin försvann längs banan med ett brinnande eldklot bakom sig.
- Det blev lite hett bakom axlarna, men det gick ju bra, ler Callin som trots dramat klarade hem segern mot Gary Page.

LÅNGNÄS2006-07-10 06:00
En seger mot fjolårsegrande engelsmannen Page, som var en riktig skräll i värstingklassen, Top Fuel.
- Ja, det kan man väl säga, jag har ju förlorat nästan alla mina möten mot Gary Page, säger Callin, som strax efteråt också får en puss på kinden av sin finalmotståndare.
Men i finalen mot Page såg det alltså riktigt illa ut, i alla fall för den engagerade storpubliken på läktarna i Långnäs.
De såg från läktaren bara ett jättestort klot av eld, samtidigt som brandbilar och ambulanser ryckte ut.

Kopplingen brann
Det visade sig vara kopplingen som brann, och snabbt kunde Susanne Callin kliva ur sin väldiga vita Top Fuel-bil, helt oskadd.
- Jag kände att det blev hett bakom ryggen och över axlarna, men det var nog ingen fara, säger Susanne till Norrbottens-Kuriren när hon återvänt till depån.
Susanne noterade 5,35 och sluthastigheten 437 km/tim i finalen mot Gary Page som kom i mål på 5,38 och 441 km/tim.
- En tid jag får vara ganska nöjd med eftersom fästet ännu inte är optimalt efter ombyggnaden av banan, konstaterar Callin.
Södertälje-tjejen, som kört dragrace i tio år, gläds dock åt segern på Piteå Dragway, och ser nu fram mot nya snabba race.
Närmast finns chansen att få vara med EM-tävlingen på Mantorp.
- Ifjol blev jag inkallad på kort varsel till EM och blev nia. Kanske får jag chansen igen, säger Susanne drömmande.
Länshoppet i klassen, Monica Öberg, Piteå, gick upp i rök både i kvalomgångar och i ett extrarace före Top Fuel-finalen.
Det tycker hon förstås är lite tråkigt, men hon väljer istället att se framåt.
- Vi har en liten budget att jobba med , men hoppas kunna vara med i Mantorp i slutet på juli och i Tullinge fjorton dagar senare.
Team Öberg, med mekanikern Dan Söderberg i spetsen, har inför den här säsongen satsat på en femskivig koppling som alla andra team har i sina bilar.

Började 1980
Men den fick inte plats på bästa sätt i Öbergs bil och då var det bara att plocka ner och forsatt köra fyrskivigt.
- Tråkigt förstås, men så här det i den här branschen, ler Öberg som började med dragrace redan 1980 och som två år senare etablerade sig i den tuffaste klassen, Top Fuel, där ekipagen utvecklar 6000 hästkrafter och accelererar 0-100 på 0,7 sekunder.
Kort i övrigt från årets Pite Dragway:
Solen lyste över hela arrangemanget, ända fram till de sista självande sekunderna på söndagen, då det kom några regndroppar.
Publiken kom i stora skaror. Minst 10000 under tre dagar.
"Vilden från Vilhelmina", Sune Andersson, med sin Nina hade som vanligt bejublade uppvisningar med sina tricks på motorcykel.
Enda motgången för arrangören var ett oljeläckage som framtvingade ett en och en halvtimnme långt uppehåll i tävlingarna på söndagen för att sanera banan. Men dragracefolket och dragrace-åskådarna är ett tåligt släkte som inte störs av såna inslag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!