Monica Öberg är redo för nya ?repor?

Det stora hemmahoppet på Pite Dragway är som alltid dragracedrottningen Monica Öberg.
Hon rattar ett av tre Top Fuel-team som kommer till start. Monica, en gång Europamästarinna, väljer numera att satsa på ett fåtal tävlingar varje år, för att begränsa kostnaderna.
? Visst skulle vi vilja åka hela EM-serien om vi hade resurser till det, men det blir för kostsamt, säger Monica och teamchefen Dan Söderberg.

LÅNGNÄS2005-07-09 06:30
Monica själv tycker fortfarande att det är underbart att få sätta sig bakom ratten på sin Top Fuel-dragster, som med den nya bränslepumpen, som monterats in i år, utvecklar hela 7000 hästkrafter.<br>&nbsp;? Det är hur häftigt som helst att köra, säger hon till Norrbottens-Kuriren i solgasset på Pite Dragway. Däremot är det jobbigt att klara allt runtomkring, att ragga sponsorer för att klara de stora kostnaderna för satsningen.<br>Inte lika bra fäste<br>Dan Söderberg understryker det häftiga med att sätta sig bakom ratten på fartvindundret, genom att berätta att den accelererar från 0 -189 på 0,86 sekunder, eller från 0 -100 på 0,46 sekunder...<br>Vad är målet i årets tävling?<br>&nbsp;? Att vi kan bli stabila på 5,10 i våra repor, och att grejorna håller så att vi inte åker på några smällar ekonomiskt, säger Monica Öberg.<br>Att klara en ?fyra?, det vill säga en tid under fem sekunder tror hon blir svårt.<br>&nbsp;? I och med att de flyttat tillbaka starten en bra bit så blir inte fästet lika bra. På den gamla startplatsen finns 30 års spår av gummirester kvar i asfalten och ger bra fäste.<br>Nu är banan förpreparerad med 800 liter klister, så kallad trackbite, som ska förbättra fästet och de fortsatta tävlingarna ger besked om det fungerar.<br>Genom åren har kvällens sena race på lördagskvällen ofta varit gynnsam för att sätta rekord.<br>Fotnot.Banrekordet i Top Fuel på Pite Dragway är 4,934 sekunder, och sattes av Mikael Kågered, Eskilstuna, i juli 2002.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!